آخرین اخبارافغانستانسیاست

کاظمی قمی جنگ بلخاب را «فتنه» امریکا خواند و از طرح واشنگتن برای تشدید جنگ قومی هشدار داد

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران برای افغانستان از طرح امریکا برای تشدید جنگ قومی در افغانستان هشدار داده و جنگ بلخاب را مقدمه آن بحرانی کردن افغانستان خواند.

کاظمی قمی جنگ بلخاب را «فتنه» امریکا خواند و از طرح واشنگتن برای تشدید جنگ قومی هشدار داد

نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان گفت: اولویت آمریکا در افغانستان ایجاد جنگ قومی و مذهبی و قربانی کردن مردم این کشور برای طرح‌های خود در منطقه است.
کاظمی قمی امروز یکشنبه(۵سرطان) در رشته توییتی نوشت: «اولویت امریکا برای آشوب هدفمند در افغانستان، جنگ آفرینی قومی و مذهبی است تا هزاره و تاجیک را قربانی طرح خود کرده و بحران افغانستان را منطقه‌ای کند. جنگ در بلخاب فتنه مقدماتی امریکاست؛ هرکس به آن دامن بزند در سناریوی آن کشور بازی کرده است».
وی افزود: رهبران دلسوز همه اقوام افغانستان از درگیری بلخاب فاصله بگیرند. درگیری در بلخاب برای هیچ کس حاصلی جز خون ریزی مردم و ویرانی افغانستان ندارد. همه خیرخواهان افغانستان باید در مقابل درگیری بلخاب موضع بگیرند؛ محرک اصلی درگیری، سرویس‌های اطلاعاتی چند ملیتی هستند.
شورای علمای شیعه افغانستان نیز در اعلامیه‌ای در رابطه با درگیری طا-لبان با نیروهای مولوی مهدی در بلخاب سرپل گفته است که نباید غیرنظامیان در این جنگ مورد آزار و اذیت قرار گیرند.
شورای علمای شیعه گفته است که بروز خشونت در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل نگرانی‌هایی را به وجود آورده و جنگ ویرانگر است و به هیچ‌ دلیلی به نفع کشور و ملت نیست.
جنگ در بلخاب به دنبال انصراف مولوی مهدی از عضویت طا-لبان و رفتن وی به این ولسوالی صورت گرفته است.
طی سه روز گذشته نیروهای طا-لبان و افراد وفادار به مولوی مهدی در اطراف بلخاب به شدت درگیر شده و برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مردم این منطقه مجبور به ترک خانه خود و فرار به کوه‌های اطراف شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا