آخرین اخبارافغانستانایرانسیاست

کاظمی قمی: حقابه ایران با وجود کم‌آبی باید پرداخت شود

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران در افغانستان ضمن تایید کمبود آب نسبت به یک سال آبی نورمال در رود هلمند، می‌گوید که حقابه ایران باید مطابق معاهده آبی پرداخت شود.

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل در رشته توئیتی نوشت: پایبندی طرف افغان و عمل به بخشی از مفاد معاهده سال ۱۳۵۱ ه.ش رودخانه هیرمند میان دولتین که منجر به بازدید تیم فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه آبسنجی دهراود که مبنای سنجش سال آبی نرمال است، نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتماد سازی و حسن همجواری می‌باشد.

سفیر ایران در کابل افزود: طبق نظر کارشناسان اعزامی که جریان آب در ایستگاه آبسنجی دهراود را مشاهده و اندازه گیری نموده اند، (میزان جریان آب در حال عبور در مرداد ماه ۱۴۰۲) کمتر از میزان ماهانه یک سال آبی نرمال گزارش شده است.

 این مقام ایرانی تاکید کرد: انتظار می رود با استمرار در ارسال منظم ماهانه، اطلاعات و شاخص‌های آبسنجی، بازدید های بهنگام از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم آبی و تر سالی هر سال، مقدار حقابه ایران از رودخانه هیرمند به درستی و با عدالت اندازه گیری و مطابق بند ب ماده ۳ معاهده به طرف ایرانی تحویل شود.

پیش از این نیز حسن کاظمی قمی اعلام کرده بود که کارشناسان ایرانی برای اولین بار به‌هدف رفع معضل حقابه این کشور از رود هیرمند، از شهرستان/ولسوالی دهراوود ارزگان بازدید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این اولین بار است که متخصصان ایرانی از ایستگاه سنجش‌آب در منطقه «دهراود» بازدید می‌کنند.

سفیر ایران در افغانستان در ادامه گفت طبق معاهده‌، ما می‌توانیم نسبت به ادعای طرف مقابل مبنی بر کمبود آب تشکیک و ادعا را راستی‌آزمایی کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا