آخرین اخبارجهانسیاست

کانگرس امریکا: خروج از افغانستان «شکست استراتژیک» بود

خبرگزاری دید: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا خروج این کشور از افغانستان را «شکست استراتژیک» ارزیابی کرد.

کانگرس امریکا: خروج از افغانستان «شکست استراتژیک» بود

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به تازگی در گزارشی گفته است که خروج امریکا از افغانستان «شکست استراتژیک» بود که این امر دشمنان امریکا را جسورتر کرده.
در گزارش آمده است: توافق دوحه، رییس جمهور بایدن را مجبور به خروج از افغانستان نکرد؛ او به‌رغم توصیه مشاوران نظامی ارشد خود، جامعه استخباراتی و متحدان امریکا، این کار را انتخاب کرد.
بر اساس این گزارش، با آن که جامعه استخباراتی و ارتش امریکا نیز به تکرار هشدار می‌دادند که خروج کامل از افغانستان باعث سقوط این کشور به دست طا-لبان می‌شود، اما با این وجود بایدن در دفاع از تصمیمش گفت که بسیار احتمال کم وجود دارد که طا-لبان قدرت را تصاحب کنند.
این گزارش به نقل از وزارت دفاع امریکا، نهادهای استخباراتی این کشور و همچنین اداره استخبارات بریتانیا می‌نویسد که خروج از افغانستان تنها برای دشمنان امریکا «خوب» بوده است.
گزارش به نقل از ریچارد مور، رییس ام‌آی۶ یا سازمان جاسوسی بریتانیا می‌نویسد: پیروزی طا-لبان روحیه افراط‌گرایان در سراسر جهان را تقویت کرده و در واقع کسانی را که در پکن، تهران و مسکو نشسته‌اند، جسور کرده است.
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا همچنین از چگونگی روند خروج از افغانستان انتقاد کرده و جلوگیری از خروج پرهرج و مرج را قابل پیش‌گیری دانست.
این گزارش در مورد نیروهای ویژه افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا