آخرین اخبارجهانسیاست

کانگرس امریکا روی طرح تسهیل اعطای گرین کارت به پناهندگان افغانستانی کار می‌کند

خبرگزاری دید: برخی از سناتوران امریکایی روی طرحی به منظور تسهیل اقامت دایمی پناهندگان افغانستانی کار کرده‌اند.

کانگرس امریکا روی طرح تسهیل اعطای گرین کارت به پناهندگان افغانستانی کار می‌کند

به نقل از صدای امریکا، این پیش‌نویس که لایحه تعدیل افغان یا ( Afghan Amendment Act) نام نهاده شده، روز سه‌شنبه (۱۸ اسد) در کانگرس امریکا طرح شده و از حمایت احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در هر دو مجلس برخوردار است.
روی بلانت،‌ امی کلوبوچار، لیندزی گراهام، کریس کونز، لیزا مورکوسکی و ریچارد بلومنتال سناتورانی‌اند که این لایحه را به کانگرس معرفی کرده‌اند.
بر اساس اعلامیه این سناتوران، پیتر میجر و ارل بلومناور رهبری پیشبرد لایحه‌ای مشابه را در مجلس نمایندگان ایالات متحده برعهده دارند.
در اعلامیه این سناتوران آمده‌ است که این لایحه به آن‌عده افغان‌هایی که دارای اقامت موقت هستند، اجازه می‌دهد تا بدون طی مراحل اضافی، برای اقامت دایمی یا گرین کارت امریکا درخواست بدهند.
در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامه اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) پذیرفته شده‌اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزای خاص مهاجرت (SIV) می‌توانند به اقامت دایمی امریکا دست یابند؛‌ اما این دو روند با ازدحام بیش از حد مواجه است و بسیار زمانبر است.
در این اعلامیه از قول سناتور بلانت آمده ‌است که حدود یک‌سال قبل هزاران متحد افغان پس از آن خانه‌های‌شان را ترک کردند که کشور‌شان به دست طا-لبان افتاد. به گفته او، افغان‌هایی که در روند تخلیه کشور‌شان را ترک کردند، «با به خطر انداختن مصونیت خود و عزیزان‌شان، در کنار نظامیان ایالات متحده ایستادند و از ماموریت امریکا در افغانستان حمایت کردند».
بلانت گفته‌ است که « از همکاران خود می‌خواهم تا از این تلاش دوحزبی حمایت کنند و کسانی را کمک کنند که ما را کمک کردند».
کلوبوچار دیگر سناتور ایالات متحده گفته ‌است: «چانس دادن به متحدین افغان ما که برای اقامت دایمی درخواست بدهند، کار درست و ضروری است که باید انجام شود».
به گفته این سناتور، افغان‌هایی که به تازگی به ایالات متحده آمده‌اند «قربانی زیادی برای امریکا داده‌اند و سزاوار اند تا زندگی تازه‌شان را در این کشور آغاز کنند».
او گفته ‌است:«مهم است آنچه را که می‌توانیم برای دوستان افغان خود کمک کنیم،‌ انجام بدهیم تا آنان ثبات و فرصت را در خانه نوشان پیدا کنند».
سناتور گراهام نیز گفته‌است: «انتظار دارم تا به مشکل آن‌عده افغان‌هایی که از طریق اقامت موقت بشردوستانه اجازه ورود به ایالات متحده را یافته‌اند، به گونه‌ای رسیدگی شود که امنیت ملی امریکا تقویت شود و در عین حال، بر تعهدات خود به کسانی عمل کنیم که با به خطر انداختن جان‌شان، ما را کمک کردند».
این در حالی است که بسیاری از متقاضیان ویزای خاص مهاجرت امریکا با سرنوشت مبهم دچار اند.
پیش از این مقامات امریکایی گفته ‌بودند که این کشور در سال به حدود ۵ هزار درخواست رسیدگی می‌کند. به گفته مقامات، حدود ۵۰ درصد از درخواست‌های متقاضیان افغان برای ویزای امریکا رد شده ‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا