آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

کاهش بازار فروش خربوزه و تربوز در شمال کشور


مسئولان اداره زراعت بلخ می‌گویند: میزان حاصلات خربوزه و تربوز افزایش یافته ولی قیمت‌ها سقوط کرده و اکثریت دهاقین از این بابت متضرر شده‌اند‌.
به گزارش خبرگزاری دید، سراج‌الدین مهربان، رییس اداره زراعت و مالداری ولایت بلخ در گفت‌وگوی اختصاصی با این خبرگزاری گفت: در سال جاری زراعتی در بلخ، ۸۵۶۳ هکتار زمین زیر کشت خربوزه و ۹۶۴۷ هکتار زمین زیر کشت تربوز رفته است.
رییس زراعت بلخ افزود: از هر هکتار زمین ۸ متری، یک تُن خربوزه و ۸ ونیم متری، یک تُن تربوز بدست آمده است.
وی اما از نبود بازار فروش برای محصولات زراعتی ولایات شمال، که بلخ مرکز اقتصادی این ولایات به شمار می‌رود ابراز نگرانی کرده و افزود: اکثر دهاقین به امید فروش خوب‌تر، به جای تریاک، زمین‌های خود را تربوز و خربوزه کشت کرده بودند، ولی حالا به مشکل عدم خرید بازار مواجه شده و مجبورند تاوان بپردازند.
احمد شاه، یکی از زمین‌داران که روزانه محصولات خربوزه و تربوز را به بازار مزار شریف می‌آورد، از کاهش روزافزون قیمت خربوزه و تربوز در بازار شکایت کرده و گفت: ۲۰ روز قبل بار یک موتر باری متوسط تا ۳۰ هزار افغانی فروخته می‌شد. تا هفته گذشته قیمت تا ۸ هزار افغانی کاهش پیدا کرده بود ولی در این روزها بار همان موتر تا ۴ هزار افغانی فروخته می‌شود.
وی ضمن ابراز نگرانی از نبود بازار فروش هشدار داد، در صورتی که امسال دهاقین ضرر کنند، در سال‌های بعدی به کشت سایر محصولات روی خواهند آورد.
برخی از رانندگان از اخاذی در مسیر شاهراه مزارشریف–کابل نیز شکایت می‌کنند و می‌گویند: این اخاذی‌ها سبب بیشتر شدن آسیب به دهاقین و رانندگان می‌شود.
با این حال، فراوانی حاصلات به دلیل افزایش بارندگی، نبود بازار فروش خارجی برای محصولات، نبود سردخانه جهت نگهداری درازمدت محصولات و نبود راهکار مناسب زراعتی برای دهاقین به منظور سوق‌دهی میزان کشت، از عوامل به فروش نرسیدن حاصلات دهاقین در شمال دانسته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا