آخرین اخبارافغانستان

کاهش صادرات پوست قره‌قل به خارج از کشور


فروشندگان و تجاران پوست قره‌قل در ولایت فاریاب از کاهش سطح فروشات این پوست و افزایش عدم علاقمندی مردم به این صنعت خبر داده در مورد ابراز نگرانی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، شماری از صنعت‌کاران و تاجران پوست قره‌قل در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب می‌گویند که نسبت به سال‌های گذشته بنابر عدم توجه جدی دولت به رشد و توسعه این صنعت، اکنون بازار فروش پوست قره‌قل در داخل کشور با رکود مواجه بوده و تقاضاها در بازارهای جهانی نیز برای پوست قره‌قل افغانی کاهش یافته است.
حاجی محمد یعقوب، یک‌تن صادرکنندگان پوست قره قل در ولایت فاریاب به خبرگزاری دید می‌گوید که همه‌ساله از طریق انستیتیوت پوست قره‌قل به کشور فنلند و آسیایی میانه در حدود بیش از ۳۰ هزار دانه پوست قره‌قل از این ولایت صادر می‌شود.
به گفته وی امسال این رقم در کل به ۱۰هزار کاهش یافته که از این‌رو سطح تقاضا به پوست قره‌قل افغانی در بازارهای جهانی به نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیر یافته است.
در همین حال، امرالدین، مدیر اتاق تجارت ولسوالی اندخوی فاریاب نیز می‌گوید که نسبت به سال‌های قبل در سطح صادرات پوست قره‌قل به بازارهای جهانی از جمله در کشور فنلند کاهش یافته است.
با این‌همه مسوولان ریاست زراعت آبیاری و مالداری فاریاب نیز از کاهش نسل قره‌قل در این ولایت نگرانی کرده می‌گویند که مالداران فاریاب به نسبت نبود بازار فروش پوست قره‌قل از پرورش گوسفندان قره‌قل دست کشیدند.
عبدالمنان جوره‌زاده، آمر مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت آبیاری و مالداری فاریاب می‌گوید که گوسفندان نسل قره‌قل در گذشته‌ها بیشتر در ولسوالی‌های اندخوی، دولت آباد، پشتونکوت، المار، قیصارو ولسوالی غورماچ پرورش می‌گردید، اما حالا به دلیل نبود بازار پوست قره قل مالداران این ولایت به پرورش گوسفندان عربی به خاطرتولید گوشت می‌پردازند.
از پوست قره‌قل در افغانستان برای ساخت کلاه‌های مخصوصی قره‌قلی استفاده می‌شود، اما در فنلند و کشورهای آسیای میانه از پوست قره قل افغانی در ساخت لباس زنانه و دیگر لباس‌های گرم زمستانی استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا