آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کرزی: اشرف غنی توافق انتقال قدرت را به هم زد

خبرگزاری دید: حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که پس از خروج ناگهانی اشرف غنی از کابل، طالبان برای جلوگیری از هرج و مرج و چور و چپاول به این شهر دعوت شدند. او افزوده که اشرف غنی توافق انتقال قدرت را به هم زد.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در مصاحبه‌ای با آسوشتدپرس گفته است که وقتی غنی کابل را ترک کرد، مسئولان امنیتی نیز این کشور را ترک کردند.
کرزی قاطعانه گفت که پرواز غنی، فشار لحظه آخر وی، عبدالله عبدالله مذاکره‌کننده ارشد دولت را با رهبری طا-لبان در دوحه خنثی کرد که باعث می‌شد طا-لبان به عنوان بخشی از یک توافق مذاکره‌شده وارد پایتخت شوند.
شمارش معکوس برای توافق احتمالی از ۱۴ اگست، یک روز قبل از به قدرت‌رسیدن طا-لبان آغاز شد. کرزی و عبدالله با غنی ملاقات کردند و توافق کردند که روز بعد با فهرستی متشکل از ۱۵ نفر دیگر برای مذاکره درباره توافقنامه تقسیم قدرت به دوحه بروند.
کرزی می‌گوید: ظهر، طا-لبان زنگ زدند و گفتند که دولت باید در مواضع خود بماند و نباید حرکت کند، چون آن‌ها قصد (واردشدن) به شهر را ندارند. من و دیگران با مقامات مختلف صحبت کردیم و به ما اطمینان داده شد که بله، همین‌طور است، امریکایی‌ها و نیروهای دولتی در مواضع خود محکم بایستند (و) کابل سقوط نخواهد کرد.
با این حال، حوالی ۲:۴۵ بعد از ظهر، مشخص شد که غنی از شهر فرار کرده است. کرزی با وزیر دفاع تماس می‌گیرد، با وزیر داخله تماس می‌گیرد، فرمانده پولیس کابل را جستجو می‌کند. همه رفته بودند.
معاون واحد حفاظت غنی از کرزی می‌خواهد تا به ارگ بیاید و سکان ریاست جمهوری را به دست گیرد. کرزی نمی‌پذیرد و می‌گوید از نظر قانونی حق این کار را ندارد. در عوض، او تصمیم می‌گیرد پیامی تلویزیونی را با حضور فرزندانش ارایه دهد، تا مردم افغانستان بدانند که آن‌ها همه در داخل کشور هستند.
کرزی بر این باور است که اگر غنی در کابل می‌ماند، توافقی برای انتقال صلح‌آمیز قدرت وجود می‌داشت.
وی می‌گوید: قطعاً، قطعاً، این همان چیزی است که ما برای آن آمادگی می‌گرفتیم. به همراه رییس شورای صلح امیدوار بودیم که عصر آن روز یا صبح روز بعد به دوحه برویم و توافق را نهایی کنیم. و من به طا-لبان اعتقاد دارم. رهبران نیز در دوحه برای همین هدف و به همین منظور منتظر ما بودند.
رییس جمهور پیشین می‌افزاید که افغانستان آینده باید از حقوق تعلیم و تربیت همگانی برای پسران و دختران برخوردار باشد و زنان باید جایگاه خود را در سیاست افغانستان، در اداره، در فعالیت‌های اقتصادی و فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی در تمام شیوه‌های زندگی بیابند.
کرزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که طا-لبان را توصیف کند، گفت: من آن‌ها را افغان می‌خوانم، اما افغان‌هایی که دوران بسیار سختی را در زندگی خود گذرانده‌اند، مانند همه افغان‌های دیگر در ۴۰ سال گذشته. دوران سخت تاریخ مان که در آن ما افغان‌ها از هر طرف اشتباهاتی را مرتکب شدیم که در آن جامعه جهانی و کسانی که با ما تعامل داشتند، اشتباهات بزرگی مرتکب شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا