آخرین اخبارافغانستانسیاست

کرزی: امریکا در افغانستان شکست خورد و جز ننگ و فاجعه چیزی برای ما نداشت

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که ایالات متحده برای مبارزه با افراط‌گرایی و آوردن ثبات به افغانستان آمد، اما پس از ۲۰ سال در هر دو مورد شکست خورد.


به گزارش خبرگزاری دید، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور به تازگی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفته است که قبل از آن که آخرین نظامی ایالات متحده و ناتو افغانستان را ترک کند تا به جنگ بی‌پایان خود خاتمه دهد، افراط‌گرایی در اوج خود قرار دارد و از خود ننگ و فاجعه بر جای گذاشتند.
وی گفته است: جامعه بین‌الملل ۲۰ سال پیش با هدف واضح مبارزه علیه افراط‌گرایی و آوردن ثبات آمد … اما امروز افراط‌گرایی در اوج خود قرار دارد. بنابراین، آن‌ها شکست خوردند.
به گفته حامد کرزی، میراث غرب برای این ملت‌ جنگ‌زده، «ننگ و فاجعه کامل» بوده است.


رییس جمهور پیشین کشور این سئوال را پرسید و پاسخ داد: ما به عنوان مردم افغانستان ناکامی‌های خود را درک می‌کنیم، اما در مورد نیروها و قدرت‌های بزرگ‌تر چه که دقیقاً برای همین منظور به این‌جا آمدند؟ آن‌ها اکنون ما را در کدام نقطه ترک می‌کنند؟ در کمال ننگ و فاجعه.
وی همچنین بیان داشته است که همان بهتر است که نیروهای خارجی بروند، حضور آن‌ها چیزی جز آنچه اکنون داریم برای مان نداشته است و بهتر است که ما از کشور خود دفاع کنیم و مراقب خود باشیم.
در رابطه به هدف حضور ایالات متحده و ناتو در افغانستان، حامد کرزی بیان داشته است: تلاش‌های (نظامی ناتو/امریکا) علیه افراط‌گرایی و تروریزم نبود، بلکه علیه روستاها و آمال‌های افغانستان بود؛ انداختن مردم افغانستان به زندان، ایجاد زندان در کشور خودمان … و بمبارد کردن روستاهای ما. این بسیار اشتباه بود.


رییس جمهور پیشین کشور همچنین گفته است که تمایل غالب مردم افغانستان در سراسر کشور برای صلح است.
او خطاب به رهبری نظامی و ملکی پاکستان گفت: افغانستان خواهان روابط متمدنانه است … اگر پاکستان از روش غیر از افراط‌گرایی علیه افغانستان استفاده کند، این روابط می‌تواند به یک رابطه زیبا و به یک رابطه بسیار ثمربخش برای هر دو طرف تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا