آخرین اخبارافغانستانسیاست

کرزی: امریکا و انگلیس تروریزم را گسترش داده‌اند

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور اعلام کرد که کشورهایی مانند امریکا و انگلیس که در۱۷ سال گذشته به کشتار مردم افغانستان مصروف بوده‌اند، هرگز نمی‌توانند در مبارزه با تروریزم به افغانستان کمک کنند.
کرزی این کشورها را متهم به گسترش تروریزم در افغانستان کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ان.تی.وی» روسیه گفت: مسکو می‌تواند افغانستان را برای مبارزه با تروریزم کمک کند.
کرزی گفت: اگر شما (روسیه) روابط جدیدی با پاکستان و افغانستان ایجاد کنید، می‌توانید کمک کنید، نه انگلیس‌هایی که ما مدت‌ها از کشور خود بیرون انداخته بودیم و نه امریکایی‌هایی که ۱۷ سال مشغول کشتن ما هستند.
او افزود: ما آخرین سنگر مقابل تروریزم هستیم و در یک و نیم قرن گذشته مشغول جنگ بودیم.
رییس جمهور کرزی با متهم کردن امریکا به دروغ گفتن در خصوص شبکه‌های تروریستی، تصریح کرد: امریکایی‌ها دروغ می‌گویند که «القاعده» به دلیل حمله شوروی ظهور کرد، آن‌ها از جنگ استفاده کردند تا القاعده را در کمپ‌های نظامی پاکستان رشد دهند، آن‌ها می‌خواستند تنها ابر قدرت باشند و به این هدف رسیدند. شوروی سقوط کرد و یکی از دلایل آن جنگ افغانستان بود.
او بار دیگر تاکید کرد که امریکا در خصوص حمله نظامی به افغانستان همه را فریب داده است.
پیشتر نیز، رییس جمهور کرزی در مورد پرواز بالگردهای ناشناس بر حریم هوایی کشور افزود بود که هیچ چیز بدون اجازه امریکایی‌ها پرواز نمی‌کند. «آن‌ها در افغانستان نیروهای قراردادی دارند که دارای تجهیزات هوایی و امنیتی هستند. تلاش کردم تا آن‌ها را از کشور بیرون کنم اما ناکام بودم.»
هرچند حامد کرزی با کمک امریکایی‌ها وارد قدرت در افغانستان شد، اما در اواخر حکومت‌داری‌اش به یک باره از امریکا عدول کرده و به منتقد آن مبدل شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا