آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کرزی بار دیگر خواستار برگزاری لویه جرگه از سوی طا-لبان شد

خبرگزاری دید: حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور بار دیگر از طا-لبان خواست که زمینه برگزاری لویه جرگه را فراهم کنند تا مردم در مورد آینده کشور تصمیم بگیرند.

کرزی

رییس جمهور پیشین در یک نشست خبری در کابل در واکنش به مصادره ذخایر ارزی کشور از سوی امریکا، می‌گوید که اسامه بن لادن در پاکستان کشته شد، اما امروز تاوان فعالیت‌های او را مردم افغانستان می‌پردازند.
به گفته او، مردم افغانستان به اندازه مردم امریکا قربانی تروریزم هستند.
کرزی می‌گوید که او و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین، در نامه‌ای به حکومت موقت طا-لبان خواهان فراهم سازی شرایط برای برگشت سیاسیون به کشور شده‌اند.
حامد کرزی می‌گوید که حکومت طا-لبان باید زمینه برگزاری یک نشست ملی یا لویه جرگه را فراهم سازد تا در آن مردم در باره آینده کشور تصمیم بگیرند.
او گفت که باید به زودی مکاتب و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند و دانش‌آموزان و دانش‌جویان آموزش شان را از سر بگیرند. به گفته او، نداشتن دانش دلیل اصلی نرسیدن به پیشرفت و ترقی است.
کرزی همچنین بیان کرد که او و مردم با حکومت طا-لبان در برگشتاندن پول افغانستان به بانک مرکزی همکار هستند، اما پس از برگرداندن این پول نباید از آن مصرف شود.
رییس جمهور پیشین خاطرنشان کرد که پول منجمد شده باید به بانک مرکزی افغانستان برگشتانده شود، اما نباید به مصرف برسد. او می‌گوید: «این پول برای مصرف روزمره نیست. بل ذخیره مردم افغانستان است که باید نگهداری شود».
این مقام پیشین اضافه کرد که امریکا نباید از پول مردم افغانستان به قربانیان حملات یازد‌هم سپتمبر بدهد. او می‌گوید که رییس جمهور بایدن باید در تصمیم خود تجدید نظر کند و تمام پول افغانستان را به مردم افغانستان برگرداند.
حامد کرزی گفت که اسامه بن لادن را افغان‌ها به افغانستان نیاوردند، بل خارجی‌ها او را به افغانستان آوردند. کرزی می‌گوید که مردم افغانستان قربانی تروریزم هستند و کسی قربانی را جزا نمی‌دهد.
این اظهارات کرزی در حالی مطرح می شود که رییس جمهور امریکا اخیراً تصمیم گرفته که سه و نیم میلیارد دالر از دارایی های مسدود شده افغانستان را در آن کشور به خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتمبر بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا