آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

کرزی: بایدن طرح ملوک‌الطویفی امریکا را برای افغانستان افشا کرد

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور گفته است که جو بایدن طرح ملوک‌الطوایفی امریکا را با خروج غیر مسئولانه نیروهای امریکایی از افغانستان در حالی که غبار جنگ و بی قانونی فضا را تیره کرده، افشا کرد.


به گزارش خبرگزاری دید: حامد کرزی رییس‌ جمهور پیشین کشور در همایش وبیناری با عنوان «افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار» به میزبانی تهران که در حال برگزاری است گفت: افغانستان حداقل در ۲ قرن اخیر با ۳ ابرقدرت وقت جهان درگیر بوده است. موقعیت استراتژیک و همجواری آن با امپراتوری‌های بزرگ، باعث گردیده که کشورهای قدرتمند جهت جلوگیری از پیشرفت رقبای خود و محدود ساختن آن‌ها، در صدد استفاده از جغرافیای ما برآیند.
وی افزود: ولی در عین حال تاریخ پر افتخار و طبیعت آزاده مردمان این سرزمین، نگذاشته است که افغانستان، به مستعمره کسی تبدیل گردد. سلسله تجاوزها و جنگ‌ها اما ضرباتی است که بر پیکر کشور ما وارد ساخته است و در بسیاری موارد ما را از پیشرفت‌های علمی و صنعتی جهان دور نگه داشته است.
کرزی ادامه داد: در آخرین مورد، ۲۰ سال قبل ایالات متحده امریکا، با متحدینش بعد از حادثه اسفناک ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، تحت عنوان مبارزه با تروریزم، وارد صحنه کشور ما شدند. این بار افغان‌های داغ‌دیده از جنگ‌های خانمان‌سوز، با بی‌قانونی‌های دوام‌دار، به امید رهایی از ناامنی، افراطیت، و تروریزم و اینکه جامعه جهانی همه به درکی رسیدند و حضور نیروهای خارجی را پذیرفتند.
رییس ‌جمهور پیشین خاطرنشان کرد: هرچند حضور ۲۰ ساله امریکا، با متحدینش در افغانستان در عرصه‌های مختلف غیرنظامی، باعث پیشرفت‌هایی گردیده، ولی در عرصه نظامی با مبارزه با تروریزم، نتایج معکوس به‌بار آورد.
وی تاکید کرد: کار مبارزه با تروریزم، به‌گونه‌ای پیش برده شد که در تضادی آشکار با شعاری بود که متواتر تبلیغ می‌شد.
کرزی گفت: من از همان آغاز زمانی که دیدم نحوه مبارزه با تروریزم، در واقعیت امر باعث تقویت افراطیت و تروریزم می‌گردد، با آن به مخالفت برخواستم. تا جایی که امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا را به ضرر کشور دانسته از آن خودداری نمودم.
وی افزود: اینک خروج نیروهای امریکایی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای جدید تروریستی، در افغانستان سر برافراشته و بی‌قانونی و جنگ مردم افغانستان را به ستوه آورده است.
وی تاکید کرد: مهمترین ضمانتی که می‌توان از ایجاد ملوک‌الطوایفی و ادامه بی‌ثباتی در افغانستان و پیامدهای آن برای منطقه جلوگیری کند، برقراری صلح و امنیت هرچه عاجل‌تر در افغانستان است. مذاکرات صلحی که در روزهای اخیر در تهران برگزار شد، قدم مهمی در راستای دستیابی به صلح بود و در این مورد از تلاش‌ها و مهمان‌نوازی بی‌دریغ برادران ایرانی خود تشکر فراوان می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا