آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کرزی تلاش دارد به مسکو نزدیک شود

رییس‏ جمهور پیشین کشور می کوشد میان دو رقیب که امریکا و روسیه باشد نقش بازی کند. ایالات متحده امریکا، روسیه و ایران در افغانستان تضاد منافع دارند. روسیه امریکا را متهم به حمایت از گروه داعش می‏کند و امریکا روسیه را به حمایت از گروه طلبان.


این روز‏ها شماری از آنچه حامد کرزی رییس‏ جمهور پیشین کشور در خصوص ایالات متحده امریکا و روسیه می‏گوید انتقاد می‏کنند و کرزی را به تناقض‌گویی متهم می‏‌کنند.
حامد کرزی دو دوره با حمایت برزگترین حامی حکومت افغانستان، یعنی امریکا به قدرت رسید و در این کشور حکومت کرد.
با شروع حکومت وحدت ملی و انتقال قدرت از کرزی به محمد اشرف غنی، رییس ‏جمهور پیشین کشور خلاف گذشته‏اش در برابر سیاست امریکا در باره جنگ افغانستان انتقاد کرد. طی سه سال گذشته کرزی، همواره در صحبت‏های جداگانه علیه امریکا تاخته است.
حامد کرزی، در پایان حکومت‏اش از امضای قرار داد امنیتی میان کابل و واشنگتن سرباز زد و تاکید کرد که این قرار داد هیچ کمکی به ثبات افغانستان نخواهد کرد.
وقتی کاخ سفید راهبرد تازه‏اش را در ارتباط به افغانستان و آسیای میانه اعلام کرد، کرزی از نخستین چهره‏های سیاسی در افغانستان بود که واکنش نشان داد و گفت که استراتژی تازه امریکایی‏ها ادامه جنگ در افغانستان است.
رییس‏ جمهور پیشین کشور حیات حکومت‏‏داری‏اش در کابل همواره به توصیف رویکرد کاخ سفید در قبال افغانستان پرداخت و بسیاری از فرماندهان نظامی امریکا از سوی کرزی، با ارزش‌ترین نشان‏های دولتی را به دست آوردند.
نشست‏هایی که کرزی با مقامات ارشد امریکا در کابل در آن زمان داشت حکایت از روابط گرم او با امریکایی‏ها دارد.
اما داکتر رنگین دافر سپنتا مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه در کتاب « سیاست افغانستان، روایتی از درون» نوشته است که حامد کرزی، بار‏ها از ایالات متحده امریکا خواست که بالای پاکستان فشار وارد کند تا دست از حمایت و پناه دادن به هراس‌افگنان بردارد و در بخشی از این کتاب آورده است که روی همین دلیل میان امریکایی‏ها و کرزی، کشمکش به میان آمده بود.
امرالله صالح رییس امنیت ملی پیشین در صفحه توییترش نگاشته است که:« تمامی جنرالان امریکایی و بریتانیایی که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴، رهبری نیروهای آیساف و ناتو را داشتند، از سوی رییس جمهور کرزی با ارزش‌ترین نشان‌های دولتی را به دست آوردند. اکنون او می‌گوید که ارتش امریکا فقط ما را کشته است. آیا او آن قدر مهربان خواهد بود که توضیح دهد در آن هنگام چه جریان داشت و اکنون بر او چه می گذرد؟»
اکنون، کرزی در مصاحبه‏هایی که با رسانه‏های غربی دارد امریکا را عامل ادامه جنگ در افغانستان می‏داند و در تازه‌ترین مورد نیز به یک رسانه روسیه گفته است که در موجودیت حضور ۱۳ ساله امریکا در افغانستان، ظهور گروه داعش پرسش برانگیز است.
رییس‏ جمهور پیشین کشور خیلی روشن امریکا را مسئول قوت گرفتن داعش در افغانستان قلم‏داد می‏کند.
حامد کرزی از اواخر سال گذشته سفری به روسیه داشت و گفته بود که کلید صلح افغانستان در دست مسکو است.
رییس‏ جمهور پیشین کشور می کوشد میان دو رقیب که امریکا و روسیه باشد نقش بازی کند. ایالات متحده امریکا، روسیه و ایران در افغانستان تضاد منافع دارند. روسیه امریکا را متهم به حمایت از گروه داعش می‏کند و امریکا روسیه را به حمایت از گروه طلبان.
همزمان با آن‌که گروه داعش در شمال افغانستان اعلام موجودیت کرد، مسکو هشدار داد که هدف اصلی داعش در شمال افغانستان، راه یافتن وناامن ساختن آسیای میانه است.
از سویی دیگر خبر‌های پشت پرده نشان می‌دهد که رابطه میان روسیه و طالبان تنها به گفت‌وگو و مذاکره ختم نشده و روسیه طالبان را برای مبارزه با داعش تمویل می‏کند.
ایالات متحده امریکا، روسیه و ایران در جنگ افغانستان تضاد منافع دارند و در این میان حامد کرزی، تلاش دارد با انتقاد از عملکرد از کاخ سفید مبنی بر حمایت از داعش به مسکو نزدیک شود.
چندی پیش کرزی در دیداری با برخی از مقامات وزارت خارجه ایران در کابل امریکا را به داعش پروری متهم ساخته بود.
بد گویی امریکا از جانب کرزی، برای ایران و روسیه که رقیب جدی کاخ سفید اند، خوشآیند است.
فرامرز دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا