آخرین اخبارافغانستانسیاست

کرزی: داعش زیر نظارت امریکا در افغانستان به وجود آمد/ چین می‌تواند نقش مهمی بازی کند

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که امریکا و متحدانش برای مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی و آوردن ثبات به افغانستان آمدند، اما نه تنها ثبات نیامد، جنگ پایان نیافت، بلکه گروه‌های تروریستی جدیدی ظهور کردند.


به گزارش خبرگزاری دید، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نقش چین را در افغانستان بسیار مهم خوانده و می‌گوید پکن می‌تواند در بهبودی روابط بین افغانستان و پاکستان نقش سازنده داشته باشد.
کرزی به تازگی در مصاحبه‌ای با گلوبل تایمز گفته است: ایالات متحده و متحدانش در ناتو تحت نام مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی و آوردن ثبات به افغانستان آمدند. نه تنها ثبات نیامد و جنگ پایان نیافت، بلکه گروه‌های تروریستی جدیدی ظهور کرد. داعش اکنون پدیده‌ جدیدی در این‌جا است. داعش در جریان حضور امریکا و تحت نظارت آن‌ها ظهور کرد در حالی که کنترول کامل فضا و زمین افغانستان در دست آن‌ها بود.
وی با اشاره به وضعیت افغانستان گفت که ایالات متحده اکنون می‌خواهند مسئولیت آن‌ را بر گردن مردم افغانستان بیندازد. آن‌ها تلاش می‌کنند به ما بگویند که آنچه را اتفاق افتاده مردم افغانستان باید مدیریت کنند و امریکا هیچ مسئولیتی ندارد.
به گفته وی، از یک نگاه مردم افغانستان باید برای آینده خود تصمیم بگیرند، اما از زاویه دیگر، امریکا و متحدانش برای آوردن ثبات به افغانستان آمده بودند.
حامد کرزی تأکید می‌کند که هرگونه حضور ایالات متحده در افغانستان باید به نفع مردم افغانستان و برای صلح و امنیت در این کشور باشد.
کرزی افزود: (حضور امریکا) باید به طور واقعی به مسئله تروریزم در افغانستان و گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان رسیدگی کند. این امر همچنین باید برای منطقه قابل قبول و به نفع ثبات منطقه باشد.
رییس جمهور پیشین کشور با بیان این‌که چین می‌تواند در افغانستان نقش خیلی مهمی بازی کند، به ویژه در بهبودی روابط بین افغانستان و پاکستان، گفت: چین همسایه خوب افغانستان است. چین یک بازی‌گر سازنده برای صلح و ثبات در افغانستان بوده و همچنین شریک اقتصادی افغانستان بوده است.
با این حال، حامد کرزی خواستار خروج مسئولانه امریکا از افغانستان شد و افزود: من امیدوارم خروج امریکا از افغانستان با نیات خوب باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا