آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

کرزی در آستانه تکرار

آقای حامد کرزی در کمین فرصت دیگر نشسته تا تکرار مکرر را به نفع خودش رقم بزند. او تجربه موفقی در بهره برداری از یک چنین وضعیتی را در گذشته نیز داراست.


کرزی با کنار رفتن از قدرت در ۲۰۱۴ آرام نه نشست و در خط اهداف خویش با جدیت و اتکا به نفس پیش رفت.او هیچ گاه از سطح یک رهبر ملی یا همان «ملی مشر» پشتون‌ها پایین‌تر ظاهر نشد.
ملاقات‌های پیوسته با طیف‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و دیپلماتیک داشت، سفرهای معنا دار و با دستاورد به کشورهای ذیعلاقه به افغانستان صورت داد. در نشست‌ها و کنفرانس‌های بزرگ ملی و بین‌المللی همیشه در پنل بالا احراز جایگاه کرد و در گفت‌وگوهای رسمی و خصوصی‌اش همیشه تقصیرات مشکل افغانستان را به دوش امریکا انداخت و راه حل قضیه را اجماع کشورهای منطقه خواند. با توجه به آنچه که گفته شد؛ حوادث اخیر نشان می‌دهد هرچه پیش می‌آید در خط مرام و برنامه اوست.
ضعف حکومت‌داری رهبران حکومت وحدت ملی در تامین امنیت و ایجاد اعتماد ملی بیانگر آن است که ایشان در حد قابل ملاحظه‌ای در مسئله رهبری و مدیریت کشور نسبت به کرزی کم آورده‌اند. مضاف بر آن، رقابت خارجی و چند دستگی نیروهای داخلی دخیل در امر جنگ و صلح نشان می‌دهد که سطح و نوع روابط کرزی از حیث ملی و بین‌المللی ده‌ها بار نسبت به رهبران موجود حکومت متمایزتر و متوازن‌تر بوده است.
حالا که امریکا به شکست خویش در افغانستان در حال اذعان کردن است، راه و چاره‌ای نیاز دارد تا در همسویی با قدرت‌های منطقه کاری کند که نظم ایجاد شده در طی تقریباً دو دهه کاملاً فرو نپاشد و این کشور پایگاه دوباره افراطیت ضد امریکایی نشود.
بحث اداره موقت گزینه مورد توافق گروه‌ها و کشورهای ذیعلاقه به افغانستان است که خواب رهبران حکومت وحدت ملی را پریشان کرده است، اما چاره‌ای جز این گزینه پیش روی تصمیم گیرندگان کلان بین‌المللی و طرف درشت قضیه (طالبان ) در قدم اول وجود ندارد.
حکومت موقت یا اداره سرپرست تا رسیدن به انتخابات، مشخصه‌ها و مواصفاتی دارد که جز کرزی و تیمش در سایرین به مشاهده نمی‌رسد.
کرزی در فاز داخلی دارای رابطه خوب باهمه طرف‌ها به شمول طالبان است.
کرزی دارای رابطه استراتژیک با بازیگران مهم منطقوی نظیر روسیه، چین، هند و ایران بوده و رابطه کرزی با ترکیه، پاکستان و عربستان هم خیلی بد نیست.
آقای ترامپ هم مشکل قبلی کرزی با اداره اوباما را جدی نمی‌گیرد.
بنابر آنچه در بالا آمد، آقای حامد کرزی در کمین فرصت دیگر نشسته تا تکرار مکرر را به نفع خودش رقم بزند. او تجربه موفقی در بهره برداری از یک چنین وضعیتی را در گذشته نیز داراست.
البته مسائلی چون فساد مالی و اداری دوران آقای کرزی و سیاست‌های گاه قومی و تباری او نیز در مقایسه با حکومت وحدت ملی بازدارنده و غیر قابل دفاع نیست.
برنا صالحی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا