آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

کرزی: طا-لبان چاره‌ای جز پذیرفتن «گفت‌وگوی ملی میان‌افغانی و تشکیل دولت فراگیر» ندارند

خبرگزاری دید: حامد کرزی در مصاحبه‌ای از دوران حکومتش، فروپاشی جمهوریت، رویکردهای امریکا و طا-لبان نسبت به مردم افغانستان و مسیر پیش رو گفت.


حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست گفته است که مهم است طا-لبان به خاطر خوبی خودشان و به خاطر خوبی این کشور روند «فراگیری» دولت را با راه‌اندازی «گفت‌وگوی ملی میان‌افغانی» آغاز کنند.
وی افزوده که برای آغاز گفت‌وگوی ملی در اصول توافق وجود دارد.
کرزی در مورد تصمیم امریکا برای گرفتن غرامت از مردم افغانستان به خاطر حملات ۱۱ سپتمبر انتقاد کرده و گفته که از نظر اخلاقی این کار درست نیست، چون مردم افغانستان نیز قربانی تروریزم بوده است.
او همچنین خواستار روابط قوی با دولت امریکا شده؛ روابطی که به نفع مردم افغانستان نیز باشد.
رییس جمهور پیشین کشور در باره آوردن ثبات به افغانستان گفته است که ایالات متحده باید با تلاش بین‌المللی و با احیای ایتلافی از قدرت‌ها که از افغانستان حمایت کنند، ثبات را به این کشور بازگردانند.
وی بیان داشته است: ما نمی‌خواهیم که افغانستان در رقابت بین ایالات متحده، روسیه و چین نقش اساسی داشته باشد.
حامد کرزی خاطرنشان کرده که طا-لبان باید با ایجاد وضعیتی که به خواست‌های مردم افغانستان رسیدگی شود، دولت مشروع در داخل تشکیل دهند که از سوی مردم پشتیبانی شود.
کرزی گفته به خاطر این‌که مخالف جنگ امریکا در افغانستان بوده، طا-لبان را «برادر» خطاب کرده است.
به گفته وی، امریکایی‌ها می‌دانستند که پناهگاه‌های امن طا-لبان در پاکستان است و این‌که «پاکستان افراط‌گرایان و تروریستان» را آموزش می‌داد و به کرات این موضوع را با وی در میان گذاشته است.
رییس جمهور پیشین کشور در باره فساد در دولتش گفته که «من هرگز نمی‌گم که فساد وجود نداشت» اما چه کسی مسئول بود؟ افغان‌ها یا شرکای بین‌المللی؟ عمدتاً شرکای بین‌المللی و آن‌ها خود این را می‌دانند. آن‌ها اعتراف خواهند کرد».
وی همچنین بیان داشته که اگر اشرف غنی فرار نمی‌کرد، همه چیز از هم فرو نمی‌پاشید.
کرزی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که آیا طا-لبان به گفت‌وگوی ملی میان‌افغانی و تشکیل حکومت همه شمول اجازه خواهند داد، گفت: این کار باید اتفاق افتد. آن‌ها [طا-لبان] هیچ گزینه دیگری ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا