آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

کرزی: مردم افغانستان اجازه نمی‌دهند مکاتب دخترانه بسته بماند

خبرگزاری دید: حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که مردم افغانستان اجازه نمی‌دهند که مکتب‌ها به روی دختران بسته بماند.


رییس جمهور پیشین کشور در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران چیزی نیست که ما می‌خواهیم. طا-لبان باید این تصمیم خود را تغییر دهند.
کرزی: این آنچه است که ما هیچ نمی‌خواهیم. می‌خواهیم [این تصمیم طا-لبان] تغییر کند. ما می‌خواهیم که دختران افغان به مکتب‌ها برگردند.
وی این تصمیم طا-لبان را «تاسف‌بار» و «غیرقابل انتظار» خواند و گفت: هیچ امکان ندارد که افغانستان بدون برگشت دختران به مکتب زنده بماند – چنین نمی‌تواند باشد. مردم افغانستان این را اجازه نخواهند داد. من مطمین هستم که مکاتب دختران بازگشایی خواهد شد، زیرا این آنچه است که مردم افغانستان می‌خواهند و به وضوح خواهان آن اند.
او افزود که به این تصمیم مردم افغانستان، به‌ويژه روحانیون و علمای دین واکنش نشان دادند، واکنشی که به «ما اطمینان می‌دهد که چنین فشار‌ها منتج به برگشت دختران به مکاتب خواهد شد».
کرزی می‌گوید این‌که چگونه تصمیم مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران اتخاذ شده است، واضح نیست، اما تاکید کرد که این تصمیم باید به زودی تغییر کند.
گفتنی است که به رغم‌ خواست‌ها برای بازگشایی مکتب‌ها از سوی جهان و نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی، ۲۲۰ روز از بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران می‌گذرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا