آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کرزی و غنی؛ هیستری و لجبازی‌های دو تکنوکرات وطنی

محمد اشرف غنی سعی دارد با سبوتاژ روند صلح برای پنج سال دیگر نیز در قدرت باقی بماند؛ هرچند کرزی به دنبال تبدیل شدن به یک فیگور ملی بود.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در آخرین روز‏های حکومتش از امضای قرار داد امنیتی میان افغانستان و امریکا خودداری کرد. حالا نیز محمد اشرف غنی در گفت‌‏وگو‏های صلح با طالبان همان راه حامد کرزی را می‏رود و دقیقاً همانند کرزی با ایالات متحده امریکا لج کرده است.
بر هیج کس پوشیده نیست که رییس جمهور غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ با حمایت امریکا به قدرت رسید.
شباهت‏‌های فراوانی میان رییس جمهور غنی و حامد کرزی وجود دارد. تا پیش از داغ شدن روند گفت‏‌وگو‏های صلح با طالبان، حامد کرزی از منتقدان سرسخت سیاست امریکا در افغانستنان بود. کرزی روزی نبود که از طرح و برنامه‏‌های ایالات متحده امریکا در افغانستان انتقاد نکند.
با شروع روند گفت‏‌وگو‏های صلح و ماموریت زلمی خلیلزاد برای صلح افغانستان، یک‏باره آقای کرزی تغییر موقف داد و از نیت امریکایی‌‏ها برای تامین صلح و ختم جنگ اعلام حمایت کرد.
حالا کرزی یکی از چهره‌هایی است که در روند گفت‏‌وگو‏های صلح با امریکایی‌‏ها نزدیک است.
رییس جمهور غنی دقیقاً با تخریب روند صلح، سعی دارد لجبازی آقای کرزی را با امریکایی‏‌ها تکرار نماید. محمد اشرف غنی با سبوتاژ گفت‌‏وگو‏های صلح سعی دارد با سبوتاژ روند صلح برای پنج سال دیگر نیز در قدرت باقی بماند؛ هرچند کرزی به دنبال تبدیل شدن به یک فیگور ملی بود.
رییس جمهور غنی که از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است، از نزدیکی جریان‏های سیاسی با امریکایی‌‏ها و گروه طالبان سخت هراس دارد. برای همین، روی مذاکرات حکومت‏محور با گروه طالبان تاکید می‌کند.
آقای غنی که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای ادامه کار خود از دادگاه عالی کشور مشروعیت گرفته است، تلاش دارد که روند صلح و برگزاری انتخابات را گروگان بگیرد.
کرزی هم امضای قرار داد امنیتی را گروگان گرفته بود، تا این‏که رییس جمهور غنی و حکومت وحدت ملی روی کار آمد و محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی آن زمان، پای این سند امضا کرد.
حالا چون بحث قدرت به میان آمده است، حامد کرزی سعی دارد رییس جمهور غنی را در روند صلح به چالش بکشد. در حاضر کرزی از رقیبان رییس جمهور غنی در پروسه صلح است.
خیلی از چهره‏‌های سیاسی که از چندی بدین سو حرف از شکل‌گیری حکومت موقت یا سرپرست می‏زنند، به تشویق آقای کرزی این کار را می‏‌کنند.
کرزی از کسانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ به اشرف غنی رای داده بود. آقای کرزی در گفت‌‏وگو با بی بی سی رسماً تایید می‏کند که در انتخابات از داکتر عبدالله گذشته و به اشرف غنی رای داده است.
اکنون دیده می‌شود که بودن در ارگ به نوعی زمامداران را دچار تشکیک و بدبینی خاص کرده و هیستری قدرت را تشدید می‌کند.
باید برای درمان این هیستری به دنبال چاره برآمد، وگرنه با لجباری آقای غنی روند ملی صلح در چارچوب ارگ و حلقه نزدیک به آن محاصره شده و ادامه جنگ میراثی می‌شود برای نسل‌های آینده.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا