آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کرزی: پاکستان باید افغانستان را به عنوان یک دولت ببیند/ بیلی و پوتزل: به جای دشمنی، با پاکستان کریکت بازی کنید

گارت بیلی نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان، مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان برای دو کشور و حکمت کرزی معیین سیاسی وزارت امور خارجه کشور در یک برنامه تلویزیون ویژه در مورد «روند کابل۲» نظرات متفاوتی برای رسیدن به صلح مطرح ساختند.
نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان می گوید که هیچ‌کشور نباید در منطقه هراس‌افکنان را پناه بدهد و اهدافی را دنبال کند که راه رسیدن به صلح همگانی را متاثر بسازد.
به گزارش خبرگزاری دید، معیین سیاسی وزارت امور خارجه با انتقاد از سیاست‌های دوگانه اسلام‌آباد در برابر افغانستان می‌گوید که پاکستان نباید از نیروهای نیابتی برای حفظ منافع‌اش در افغانستان استفاده کند.
در همین حال، نماینده‌گان ویژه آلمان و بریتانیا برای افغانستان – پاکستان و نیز معیین سیاسی وزارت خارجه کشور در برنامه ویژه طلوع نیوز در باره صلح، تنها گزینه برای رسیدن به صلح را راه حل سیاسی می‌دانند.
مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان بسته پیشنهادی صلح حکومت افغانستان را با طالبان یک گام به پیش به سوی صلح می‌داند.
این دیپلمات آلمانی می‌گوید که تلاش‌های صلح حکومت افغانستان نشان می‌دهد که حکومت افغانستان به گونه واقعی برای صلح متعهد است.
از سوی دیگر، نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان می‌گوید که هیچ دولتی در منطقه نباید هراس‌افکنان را پناه بدهد و کاری را انجام دهد که راه رسیدن به صلح را متاثر بسازد.
نماینده ویژه آلمان به طالبان می‌گوید که اکنون زمان گفت‌وگو فرا رسیده است.
مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان گفت:« رییس جمهور غنی نامه‌ای را برای پیشنهاد صلح طرح کرده است. او دست خود را به طالبان دراز خواهد کرد. من تنها می‌توانم بر طالبان صدا بزنم که این دست را بگیرند و به میز گفت‌وگو بیایند، زیرا اکنون وقت آن است.»
در این برنامه نقش پاکستان در کشانیدن طالبان به میز گفت‌وگو و پایان یافتن خشونت‌ها در افغانستان نیز مطرح شد.
گارت بیلی نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان گفت:« می‌خواهم بگویم که هیچ دولتی در این منطقه نباید هراس‌افکنان را پناه بدهد، هیچ دولتی در این منطقه نباید کاری را انجام دهد که راه رسیدن به صلح را متاثر بسازد.»
دراین میان، معیین سیاسی وزارت خارجه کشور می‌گوید که راهبرد پاکستان در باره افغانستان هنوز هم تغییر نکرده است.
حکمت کرزی معیین سیاسی وزارت امور خارجه گفت:« ما از پاکستان یک خواهش داشتیم و آن این بود که با افغانستان به گونه یک دولت رفتار کنید، اگر شما خواست‌های قانونی دارید با دولت گفت‌وگو کنید تا به خواست‌های قانونی شما رسیده‌گی کند از نیروهای نیابتی برای تامین منافع تان کار نگیرید.»
با این همه، معیین سیاسی وزارت امور خارجه می‌گوید که افغانستان تاکنون هیچ تغییر راهبردی را احساس نکرده است که پاکستان برای جلوگیری از کاربرد نیروهای نیابتی در افغانستان کاری کرده باشد و به باور این مقام حکومت، پاکستان به گونه دوامدار از این نیروها کار می‌گیرد.
این اظهارات در خصوص صلح افغانستان در حالی مطرح می‌شود که ۲۵ کشور روز گذشته در کابل گرد هم جمع شده بودند و حکومت افغانستان اعلام کرد که آماده است با طالبان بدون هیچ پیش شرطی مذاکره کند.
اختر سهیل خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا