آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانتحلیل

کرونا؛ جبهه جدید جنگ علیه افغانستان

افغانستان در مقایسه با بسیاری از کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان، در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

کرونا، ویروسی که از ووهان- ششمین شهر بزرگ چین برخاست، با سرعتی سرسام‌آور، جهان را درنوردید و انسان مدرن و مسلح به علم و تکنالوژی و پزشکی پیشرفته را زمین‌گیر ساخت و ناکارآمدی بسیاری از ساختارهای سیاسی، اقتصادی و پزشکی او را برملا کرد.
اکنون، به رغم تمهیدات و تدابیر بازدارنده از شیوع این بیماری مهلک، بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان، گرفتار این مهمان ناخوانده هستند و بیش از ۶۰ هزار نیز قربانی آن.
در افغانستان نیز بر پایه آمار رسمی وزارت صحت عامه، تاکنون ۴۲۳ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۱۴ نفر نیز قربانی آن شده‌اند.
در صورت درستی آمار منتشرشده از سوی وزارت صحت عامه در مورد قربانیان و مبتلایان این بیماری، افغانستان در مقایسه با بسیاری از کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان، در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. به بیان دیگر، در نبود امکانات لازم و کافی برای مقابله با ویروس کووید ـ ۱۹ و درگیری سران و رهبران سیاسی کشور بر سر تصاحب کرسی ریاست جمهوری و تلاش برای دست یافتن به امتیازات بیشتر سیاسی که به صورت طبیعی متضمن هزینه‌های سنگینی است و ضریب مقابله با این بیماری همه‌گیر را عمیقاً کاهش می‌دهد، مردم ما باید بسیار خوشبخت باشند که چرخش کروناویروس در میان آنان بسیار محدود بوده و شمار اندکی از شهروندان را به دام خود انداخته است.
اما این، هرگز به معنای معافیت جامعه ما از همه‌گیری کروناویروس نیست و نمی‌تواند دلیل خوبی برای بی‌پروایی و برخورد سرسری با آن باشد. کروناویروس، به همان اندازه که دنیای مدرن و متمدن را به مخاطره انداخته و ده‌ها هزار نفر از آنان قربانی گرفته است، برای سلامت انسان پیشامدرن افغانستانی نیز خطرناک است و مراقبتی جدی و جدیتی به مراتب بیشتر از چین و امریکا و اسپانیا و ایران و ایتالیا می‌طلبد.
چهل سال جنگ پیوسته و بی‌وقفه داخلی، به نابودی تمام زیرساخت‌های ما در همه عرصه‌ها انجامیده است و ما اکنون در برابر این ویروس یا هر بیماری همه‌گیر دیگر، فاقد هرگونه امکانات بازدارنده از شیوع و گسترش آن هستیم.
دولت ما حتی اگر با بحران و بن‌بست سیاسی هم مواجه نباشد، دولتی آسیب‌پذیر و ناگزیر است که همزمان در دو جبهه جنگ با تروریزم و جنگ با کرونا به نبرد برخیزد و برخاسته است. از زمانی که مسئولیت مبارزه با تروریزم بر نیروهای امنیتی افغانستان تحمیل شده و ناتو نقش سخت‌افزاری نظامی خود علیه تروریزم را به نقش نرم‌افزاری حمایت معنوی و آموزشی از نیروهای بومی فروکاست داده است، دولت افغانستان در میدان مبارزه با هراس‌افکنی تنها مانده است، اما به رغم تنهایی و تهیدستی دولت در میدان مبارزه با تروریزم، از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، در جبهه جنگ با کووید ـ۱۹ نیز خوش درخشیده است. اقدامات سریع و تحسین‌برانگیزی که دولت افغانستان برای مواجهه با ویروس کرونا در پیش گرفت، از جمله وضع مقررات محدودکننده تردد شهروندان و اعمال قوانین سخت‌گیرانه قرنطینه در شهرهایی مثل کابل و هرات، موجب کندی پیشرفت و شیوع فراگیر این بیماری در کشور شد و درنتیجه شمار اندکی از شهروندان به این بیماری مبتلا شدند.
با آن‌که باید اذعان کرد که تدابیر اتخاذشده توسط حکومت برای مقابله با همه‌گیری کرونا، بسیار ستودنی و ارزشمند است، اما هرگز کافی نیست. به نظر می‌رسد هنوز هم نیاز اصلی ما تمرکز بر آگاهی‌بخشی به شهروندان و فرهنگ‌سازی برای رعایت اصول بهداشتی و توصیه‌های پزشکی برای درامان ماندن از شر این ویروس منحوس و بی‌رحم است.
در کنار این مهم، وضع مقررات آمد ـ شد برای شهروندان و سخت‌گیری پولیسی در اجرای آن که مخصوصاً از روز دوشنبه ۱۹ حمل، در کابل عملیاتی شد، توجه به وضعیت معیشت مردم هم اهمیت بنیادین و حیاتی دارد. عرضه اقلام اولیه مورد نیاز با قیمت مناسب و منصفانه برای همه و شناسایی خانواده‌های شدیداً نیازمند برای امدادرسانی ویژه و مقابله با عناصر استفاده‌جو و فرصت‌‌طلب بازاری که یا دست به احتکار مواد مورد نیاز مردم می‌زنند و یا قیمت‌ها را به صورت جهشی و چندین برابر قیمت قانونی بالا می‌برند، از مواردی است که بایستی در فوریت نخست اولویت‌بندی‌های مقابله با عوارض اجتماعی کروناویروس قرار گیرد.

نویسنده

محسن شهاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا