آخرین اخبارافغانستانسیاست

«کرونای سیاسی»؛ نمایندگان با تعطیلی مجلس مخالفت کردند

اعضای مجلس نمایندگان کشور با تعطیلی مجلس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مخالفت کرده و تاکید نمودند که «کرونای سیاسی» خطرناک تر از ویروس کرونا است و تعطیلی مجلس مردم را هراسان تر می‌کند.

اعضای مجلس نمایندگان کشور با تعطیلی مجلس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مخالفت کرده و تاکید نمودند که «کرونای سیاسی» خطرناک تر از ویروس کرونا است و تعطیلی مجلس مردم را هراسان تر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه در جلسه فوق‌العاده مجلس گفت: «پارلمان کشور یک مرجع انتان بوده می‌تواند و برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، حداقل برای یک ماه تعطیل شود».
به دنبال آن میر رحمان رحمانی رییس مجلس خواستار رای‌گیری روی پیشنهاد وزیر صحت عامه شد؛ اما مخالفت شدید نمایندگان موجب شد تا این پیشنهاد به رای نرود.
تعداد زیادی از اعضای مجلس تاکید کردند که هم‌اکنون کشور را کرونای سیاسی(بحران انتخابات) تهدید می‌کند و تعطیل شدن مجلس در این برهه‌ زمانی، بر گسترش دامنه این بحران می‌افزاید.
آنان همچنین یادآور شدند که تهدید ویروس کرونا در افغانستان جدی و حاد نمی‌باشد و با تعطیل شدن پارلمان وحشت عظیمی در بین شهروندان خلق خواهد شد.
نمایندگان همچنین با اشاره به زیان دیدن بیش از ۱۴۰ کشور جهان از ویروس کرونا، خاطرنشان ساختند که به جز ایران، پارلمان هیچ کشور تعطیل نشده است.
غلام‌حسین ناصری نماینده کابل گفت که در حال حاضر ویروس کرونا در افغانستان زیاد نگران‌کننده نمی‌باشد، که منجر به تعطیلی مجلس شود.

او اضافه کرد که اگر مجلس تعطیل اعلام شود، بحران جدی‌تر از کرونا کشور را تهدید می‌کند.
مهدی راسخ، نماینده میدان‌وردک نیز گفت که اگر پارلمان برای یک ماه رخصت شود، مردم وحشت زده می‌شوند و قیمت مواد اولیه نیز در بازارها افزایش سرسام‌آوری خواهد یافت.
او اضافه کرد که از سوی دیگر تعطیلی مجلس موجب می‌شود تا برخی از مقام‌های فاسد حکومت بیشتر به فساد و اختلاس بپردازند.
راسخ خواستار شد تا تمام نمایندگان به علاوه کارمندان اداری و نظامی مجلس، چک و بررسی شوند و کُرسی‌های مجلس نیز ضد عفونی گردد.
قادری، دیگر عضو مجلس نیز گفت که بدتر از ویروس کرونا، وضعیت سیاسی کشور می‌باشد که مردم را نگران ساخته و اگر در این شرایط مجلس به رخصتی برود، احتمال به وقوع پیوستن یک فاجعه می‌رود.
او از هیئت اداری مجلس خواست که بین مردم رعب و وحشت ایجاد نکند و از بزرگ ساختن مسئله کرونا خودداری نماید.
عبدالرئوف انعامی نماینده بدخشان نیز گفت که هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ کشور دنیا آلوده به ویروس کرونا شده‌اند، اما پارلمان هیچ کشور به جز ایران تعطیل نشده است.
او خاطرنشان کرد که باید اراکین دولتی در خدمت مردم باشند، نه این که با تعطیلی در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کنند.
بر اساس گفته‌های انعامی؛ با تعطیل شدن پارلمان سراسر کشور را وحشت فرا خواهد گرفت و قیمت مواد اولیه نیز چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

در نهایت، واکنش نمایندگان موجب شد تا رای‌گیری روی پیشنهاد وزیر صحت عامه صورت نگیرد و مجلس به روال عادی به کار خود ادامه دهد.
تاکنون ۲۱ واقعه مثبت ویروس کرونا(Covid-19) در افغانستان به ثبت رسیده که از آن میان ۱۳ واقعه‌ مثبت در هرات، ۳ واقعه مثبت در سمنگان، یک یک واقعه مثبت در ولایت‌های کاپیسا، بلخ، لوگر، بادغیس و دایکندی می‌باشد.
بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۱۷۵ هزار نفر در سراسر جهان به کرونا ویروس مبتلا شده و بیش از ۶۰۰۰ نفر تاکنون جان باخته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا