آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثگزارش

کرونا و نوروز؛ مسافران راهی مزار معاینه نمی‌شوند

محمد صدیق عادلی یکی از مسافران می‌گوید که شب گذشته از کابل به مزارشریف رسیده و نه در چک‌پاینت تنگی تاشقرغان و نه در کمربند ورودی شهر مزارشریف نه معاینه صحی شده و نه حتا از سوی پولیس بازرسی بدنی گردیده است.

به رغم تعطیلی جشن نوروز در مزارشریف از سوی شورای امنیت ملی برای اتخاذ تدابیر وقایوی در برابر شیوع ویروس کرونا، مردم به شدت سوی مزارشریف روانه هستند و روزانه هزاران نفر از کابل و دیگر ولایات به مقصد بلخ سفر می‌کنند، ولی تدابیر صحی در کمربندهای این شهر نیست و تدابیر امنیتی هم خیلی ضعیف است.
به گزارش خبرگزاری دید، به رغم تعطیل اعلام شدن مراسم جشن نوروز برای وقایه بیشتر در برابر شیوع کرونا از سوی دولت، روزانه هزاران تن از مرکز و ولایات دیگر کشور وارد شهر مزارشریف به منظور اشتراک در جشن نوروز می‌شوند.
هرچند مسئولان صحت و امنیت کشور می‌گویند که تدابیر جدی برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده، ولی مسافرانی که وارد مزارشریف می‌شوند بدون معاینه صحی و فقط با یک بازرسی بدنی ساده می‌گذرند.
این موضوع را با مسئولان وزارت صحت عامه کشور در مرکز و بلخ شریک ساختیم. وزارت صحت می‌گوید که هنوز کار به مرحله‌ای نرسیده که غربال گری داخلی انجام شود.
حمیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: ما مسافرانی را که از طریق مرزهای هوایی و زمینی وارد کشور می‏شوند مورد غربالگری قرار می‌دهیم و تا هنوز به آن مرحله نرسیده است که در ورودی‌های شهرها چک صحی کنیم.
سخنگوی وزارت صحت افزود: صرف کسانی که از ولایت هرات از طریق طیاره به کابل می‏آیند در خود هرات اسکرینینگ (غربالگری) می‏شوند. زیادتر کسانی که از ایران، کوریای جنوبی، از ایتالیا و چین می‏آیند اسکرینینگ می‏شوند.
به گفته آقای مایار، به آن اندازه واقعات نیست که حالت اضطرار اعلام شود و مردم از رفت آمد به ولایات منع شوند. در شهر مزار شریف یک واقعه داریم. مسافرانی که مستقیم از کابل به مزار می‏آیند کدام خطر خاصی متوجه آن‌ها نیست چون فعلاً گردش ویروس در اجتماع نیست.
در همین حال، غوث‏الدین انوری رییس شفاخانه ابوعلی سینا در بلخ در پیوند به نبود تدابیر صحی در ورودی‌های شهر مزارشریف به خبر گزاری دید گفت: ۱۵ هزار نفر از ایران داخل افغانستان شده‌اند، این‌ها اقوام و اقارب مردم هستند در هرجای از این مملکت سکونت دارند، مشکل است که همه این افراد را به قرنطین ببریم یا ببریم شفاخانه، صرف آن‌هایی که مشکل دارند و اعراض و علایم مرض پیش‏شان است ما می‌آوریم به شفاخانه و بستر می‌کنیم.
وی همچنان از مراکزی برای تشخیص سلامت مسافرینی که از بیرون وارد کشور می‌شوند، یاد کرده و گفت: ما کمپ‌هایی را برای تست سلامت مسافران ایجاد کردیم که شامل کمپ تاشقرغان، چهارسرکه بلخ، سرک حیرتان و کمپ‌های میدان هوایی می‏شود.
با این حال، عادل شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ به خبر گزاری دید گفت: ما در دروازه‌های ورودی شهر مزار شریف از طرف وزارت داخله تیم امنیتی داریم و تلاشی بدنی به طور احسن صورت می‏گیرد و تیم صحی که از طرف وزارت صحت عامه موظف است کارش را به خوبی انجام می‌دهد.
علی‌رغم گفته‌های مسئولان مبنی بر اجرای معاینه و بازرسی جدی در ورودی‌های مزارشریف اما، چشم دید مسافران حاکی از روایت متفاوتی است.
محمد صدیق عادلی یکی از مسافران می‌گوید که شب گذشته از کابل به مزارشریف رسیده و نه در چک‌پاینت تنگی تاشقرغان و نه در کمربند ورودی شهر مزارشریف نه معاینه صحی شده و نه حتا از سوی پولیس بازرسی بدنی گردیده است.
مزارشریف همه ساله با فرارسیدن سال نو خورشیدی شاه مراسم برافراشتن جهنده و برگزاری جشن نوروز است که مهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور عازم این شهر می‌شوند.

نویسنده

گزارش از سید محمد حسین حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا