آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنان

کشتار «ایزدی‌ها» توسط داعش از سوی آلمان به عنوان «نسل‌کشی» شناخته شد

خبرگزاری دید: آلمان کشتار ایزدی‌های عراق و سوریه را توسط داعش که در سال ۲۰۱۴ رخ داد، به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت.

نمایندگان پارلمان آلمان اقدامات داعش علیه اقلیت ایزدی را «جنایتی غیرقابل توصیف» و «بی‌عدالتی ظالمانه» خواند و هدف داعش از این کار را «نابودی کامل جامعه ایزدی» دانست.

پس از آن که داعش بخش‌های زیادی از مناطق عراق و سوریه را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد، حدود ۱۲۰۰ ایزدی را کشت، بیشتر از ۷۰۰۰ کودک و زن ایزدی را به بردگی گرفت و اغلب جمعیت ۵۵۰ هزار نفری این اقلیت مذهبی را از خانه‌های شان در شمال عراق بی‌جا کرد.

مکس لوکس نماینده حزب سبزها گفت که آلمان خانه بزرگترین پناهنده ایزدی در جهان است و حدود ۱۵۰ هزار نفر از این گروه مذهبی در آلمان زندگی می‌کنند. او گفت که آلمان در قبال این جماعت مسئولیت دارد.

او گفت: «درد آن‌ها هرگز از بین‌ نمی‌رود. ایزدی‌ها به گردن ما دین دارند زیرا [در سال ۲۰۱۴] زمانی که آن‌ها به ما نیاز داشتند، اقدامی نکردیم. سکوت ما به قیمت جان انسان‌ها تمام شد».

آلمان در سال ۲۰۲۱یک سرباز سابق داعش را به جرم جنایت علیه بشریت، به خاطر مشارکت در کشتار ایزدی‌ها در عراق و سوریه، از جمله قتل یک دختر پنج ساله، زندانی کرد.

طرحی که امروز به تصویب رسید از حکومت آلمان می‌خواهد که به سایر پرونده‌های مجرمان در این کشور نیز بپردازد و بودجه‌ برای کمک به جامعه ایزدی‌ها را افزایش دهد.

انالنا بئربوک وزیر امور خارجه آلمان در توییتی درباره این طرح نوشت: «سه سال پیش با زنان ایزدی در شمال عراق ملاقات کردم. آن‌ها ربوده شدند، به بردگی درآمدند و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند. من نمی‌توانم درد آن‌ها را فراموش کنم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا