آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثجهان

کشته شدن ۴۹ خبرنگار در ۲۰۱۹/ افغانستان در جایگاه سوم کشورهای خطرناک

سازمان گزارش‌‌گران بدون مرز در گزارشی می‌گوید ۴۹ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان به قتل رسیده که نشان‌دهنده کم‌ترین میزان مرگ و میر در ۱۶ سال است. در این گزارش، افغانستان پس از یمن و سوریه جایگاه سوم کشورهای خطرناک برای خبرنگاران را از آن خود کرده است.

سازمان گزارش‌‌گران بدون مرز در گزارشی می‌گوید ۴۹ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان به قتل رسیده که نشان‌دهنده کم‌ترین میزان مرگ و میر در ۱۶ سال است. در این گزارش، افغانستان پس از یمن و سوریه جایگاه سوم کشورهای خطرناک برای خبرنگاران را از آن خود کرده است
به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان گزارش‌گران بدون مرز امروز سه‌شنبه(۲۶ قوس) در گزارشی گفته است که این تعداد خبرنگار بیشتر در درگیری‌های یمن، سوریه و افغانستان جان باخته و هشدار می‌دهد که خبرنگاری همچنان حرفه خطرناک می‌باشد.
بر اساس این گزارش، سالانه حدود ۸۰ خبرنگار در دو دهه گذشته به طور متوسط جان خود را از دست داده‌اند.
کرستوف دلویر رییس سازمان گزارش‌گران بدون مرز هشدار می‌دهد که تعداد خبرنگارانی که در کشورهای ظاهراً در صلح به قتل رسیده، نگران کننده است؛ چنانچه ۱۰ خبرنگار تنها در مکزیک کشته شده است.
وی می‌افزاید:« امریکای لاتین، با کشته شدن ۱۴ گزارش‌گر در سراسر این قاره، به اندازه خاورمیانه مرگبار بوده است.»
آقای دلویر با بیان این که کاهش شمار تلفات در مناطق جنگ‌زده جای خوشی دارد، اما بیشتر روزنامه‌نگاران به خاطر کار شان در کشورهای دموکراتیک ترور می‌شوند که چالش واقعی برای دموکراسی است.
گزارش می‌افزاید که حدود نصف خبرنگاران در سه کشور – چین، مصر و عربستان سعودی زندانی شده اند.
در همین حال، ۵۷ روزنامه‌نگار در سراسر جهان، بیشتر در سوریه، یمن، عراق و اکراین گروگان گرفته شده است.
با این همه، طبق گزارش این سازمان، ۴ خبرنگار تا ۱۷ دسمبر سال ۲۰۱۹ تنها در افغانستان کشته شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا