آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

کشت کوکنار در بلخ ۴ برابر شده است


مسوولین نهاد اجتماعی خط نو در مزارشریف می‌گویند: کشت تریاک در ولایت بلخ در سال جاری چهار برابر سال قبل افزایش یافته است .
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالقادر مصباح، مسوول نهاد اجتماعی خط نو، در حاشیه کنفرانس “نقش مواد مخدر در گسترش و توسعه تروریزم ” گفت: افزایش کشت مواد مخدر به نشانه بیشتر شدن ناامنی و گسترش فعالیت گروه‌های هراس‌افکن است.
وی افزود: کشت تریاک در سال جاری در تمام ولایات شمال افزایش بی‌پیشینه یافته است. به باور وی، در سال ۲۰۱۶ در ولایت بلخ ۲۲۰۰ هکتار زمین زیر کشت کوکنار رفته بود، ولی در سال ۲۰۱۷ این رقم چهار برابر افزایش یافته است.
به باور آقای مصباح، بخش بزرگی از پول مواد مخدر صرف خرید ادوات جنگی و تجهیز تروریستان خواهد شد .
وی ضمن اشاره به سرازیر شدن هزاران باشنده ولایات جنوبی به ولایات شمال که به منظور بهره‌برداری محصول تریاک به بلخ و دیگر ولایات آمده‌اند، افزود: این امر سبب نگرانی برخی از مردم نیز شده‌است.
مولوی سید محمد حلیم کریمی، یکی از علمای دین در بلخ بدین باور است که علمای دین در راستای مبارزه با مواد مخدر مسوولیت خود را انجام داده اند.
وی ضمن حرام‌دانستن کشت و استفاده از مواد نشه‌آور گفت: معادلات سیاسی عامل بیشتر شدن کشت کوکنار شده است.
در همین حال، ذبیح‌الله اختری، رییس خدمات سکتوری ولایت بلخ تایید می‌کند که کشت کوکنار در سال جاری در ولایت بلخ افزایش یافته است. اما رقم دقیقی در این مورد ارایه نمی کند.
وی می‌گوید: به دلیل این‌که در فصل تخریب مزارع کوکنار در بلخ، نیروهای امنیتی مصروف نبرد در جبهات با هراس‌افکنان بودند، حکومت محلی نتوانسته است مانند سال‌های قبل در راستای مبارزه با مواد مخدر اقدام جدی و قاطع کند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا