آخرین اخبارافغانستانگزارش

کفش انتحاری که پس از انفجار سالم ماند!

پس از رویدادهای اخیر در کابل، ریاست امنیت ملی افغانستان روز یک‌شنبه اعلان کرد که ۱۳ تن هراس‌افکن به شمول فردی که قصد انتحاری در مراسم تدفین سالم ایزدیار را داشت در ولسوالی بگرامی ولایت کابل دستگیر کرده است، و نیز افرادی که در مراسم تدفین سالم ایزدیار موفق شدند خودشان را انتحار کنند، مواد منجفره را در کفش‌های‌شان جاسازی کرده بودند.
اما مردم در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این ادعای امنیت ملی واکنش‌های تند نشان داده و می‌گویند امنیت ملی با این ادعا می‌خواهند مردم را فریب دهند.
مهدیه یکی از باشنده‌‌های کابل است و در حمله روز چهارشنبه برادر خود را از دست داده است، می‌گوید:” وقتی امنیت ملی اعلان کرد که انتحاری با جاسازی کردن مواد منجره در کفش‌شان مردم را کشتند، شوکه شدم و این برای من قابل قبول نیست. امنیت ملی نتوانست تانکر پر از مواد منفجره را کشف کند، پس چطور است مواد منفجره را در کفش‌های یک انتحارکننده کشف کنند.”
در همین حال کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی این ادعای امنیت ملی را فریب خوانده می‌گویند: سناریونویسان امنیت کارشان را درست انجام نداده‌اند و ادعای‌شان قابل قبول نیست.
محمد طارق ثاقب در صفحه فیسبوک خود سوال‌گونه نوشته است که، رزاق مامون خير، خوب رمان جنايی پوليسی كوتاه می‌نويسد؛ اما این سناريونويسان امنيت را چی خدا زد كه چنين خود را ريشخند کردند!؟


کاربر دیگر بنام حفیظ الله مصداق طنزگونه نوشته است: ” انتحار از زیر تخریب از بالا!”
مصداق نوشته است:” اگر آنچه ریاست امنیت ملی گفته است که گویا انتحاری‌ها در مراسم جنازه شهید «محمد سالم ایزدیار» مواد انفجاری را در بوت جاسازی کرده بودند راست باشد، باشد پس این موضوعات نیز می‌تواند راست باشد: مرغ خبرنگار است، مثنوی معنوی از تالیفات آریانا سعید است، رونالدو امام مسجد شاه دوشمشیره است، بز کارشناس سیاسی است، و…البته پس از انتحار همه دیدیم که نیم‌تنه بالای لاشه‌های انتحاری‌ها کاملاً سوخته و از بین رفته بود، اما نیم‌تنه پایان سالم و سرجایش است و همان بوت‌هایی که مواد انفجاری داشتند، فقط پتک‌های‌شان زبان سگ دیدو واری اندکی برآمده و بس. ”
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که چهارشنبه گذشته، یک تانکر مملو از مواد منفجره در ساحه چهارراهی زنبق کابل منفجر شد که در آن نزدیک به ۲۰۰ تن کشته و ۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند. پس از این رویداد، باشنده‌های کابل به آنچه که بی‌کفایتی حکومت و نیروهای امنیتی گفته می‌شود تظاهرات کردند، این تظاهرات به خشونت کشیده شد که در آن ۹ به شمول محمد سالم ایزدیار، پسر معاون مجلس سنا کشته و بییشتر از ۵۰ تن زخمی شدند.
روز شنبه، مراسم تدفین سالم ایزدیار نیز با انتحاری همراه بود که در این رویداد نزدیک به ۲۰ تن کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند، یک روز پس از این حادثه ۱۳ تن هراس‌افکن از سوی امنیت ملی که، گفته می‌شود در پاکستان آموزش دیده و برای انتحاری در افغانستان فرستاده شده بودند، دستگیر شد.
این در حالی است که قبل از این رویدادها در سه ماه اخیر در کشور ۷۱۵ نفر کشته و ۳۵۰۰ دیگر نیز زخمی شده‌اند.

فاطمه فیضی ـ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا