آخرین اخبارافغانستان

کمبود نزدیک به ۵۰ درصد برق، مزارشریف را تاریک ساخته است

مسئولان برشنا در ولایت بلخ از نزدیک به ۵۰ درصد کمبود برق در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند این کمبودی‌ها ناشی از عدم منابع تولید برق در کشوراست که سال‌های گذشته وجود داشت.
به گفته این اداره قبلاً در کنار کشور ازبیکستان، منبع وارداتی دیگر برق را تاجیکستان تشکیل می‌داد که اکنون وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری دید، این وضعیت در زمستان که مصرف برق از سوی شهروندان بالا می‌رود باعث نوبتی برق از سوی این اداره می‌شود.
محمد نسیم گنجی رییس حوزه بلخ برشنا در کنفرانس مطبوعاتی‌ به خبرنگاران گفت: به دلیل کمبود حدود ۴۵ درصد برق، اداره برشنا تصمیم گرفته است تا در زمستان برنامه نوبتی ساختن برق را آغاز کند تا محله‌های شهر به گونه نوبتی از برق مستفید شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا برنامه‏هایی برای جلوگیری از نوبتی شدن برق در آینده نیز روی دست است یا نه، گفت: «کار روی سه منبع برق که در آینده برای کشور و ولایت بلخ برق خواهد داد روی دست است. تمدید برق ۵۰۰ کیلو‌ ولت ترکمنستان، تمدید شبکه ۵۰۰ کیلوولت ازبیکستان و احداث خط ۱۱۰ کیلوولت مزار- شبرغان شامل این برنامه می‎شود.»
به گفته رییس حوزه بلخ برشنا، از این برنامه‎ها بیش از ۲۰۰۰ میگاوات برق به افغانستان داده می‎شود و می‎تواند مشکل کمبود برق را جبران کند.
از سویی هم، آقای گنجی از بدهکاری بیش از ۱ میلیارد افغانی باشندگان ولایت بلخ از این ریاست خبر داده، می‎گوید که اگر این پول‎ها تادیه شود بخشی از مشکلات را مرفوع می‎کند.
طبق گزارش‎های این اداره، منازل رهایشی، شرکت‌ها، دکان‌ها، فابریکه‌ها و اداره‌های دولتی شامل بدهکاران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا