آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳؛ رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

خبرگزاری دید: رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین زیر نام کمربند امنیت دریایی در دریای عمان آغاز شده و تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت.

وزارت دفاع چین با انتشار اطلاعیه‌ای در روز چهارشنبه ۱۵ مارچ از رزمایش مشترک این کشور با ایران و روسیه در دریای عمان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «طبق پیمان‌نامه نظامی میان نیروهای مسلح سه کشور ایران، چین، روسیه و سایر کشورها، این رزمایش با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» در خلیج دریای عمان از امروز ۱۵ تا ۱۹ مارچ (۲۴ تا ۲۸ حوت) برگزار خواهد شد».

آخرین رزمایش دریایی ایران با مشارکت چین و روسیه در اوایل دلو سال گذشته در شمال اقیانوس هند با عنوان «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» برگزار شد.

نخستین رزمایش دریایی مشترک سه کشور چهار سال پیش به مدت چهار روز در دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شده بود.

وزارت دفاع چین بدون اشاره به جزئیات گفت که سایر کشورها نیز در این رزمایش شرکت دارند.

مسکو نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که رزمایش‌های دریایی خود با چین و ایران در دریای عرب را با هدف تقویت روابط با پکن و تهران آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش سه‌جانبه موسوم به «کمربند امنیتی دریایی۲۰۲۳» در مجاورت بندر چابهار ایران آغاز شده است.

گفته می‌شود، بخش دریایی این رزمایش روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود.

این وزارتخانه گفته است که روسیه با ناوچه آدمیرال گورشکوف و یک نفتکش اندازه متوسط در این رزمایش حضور خواهد یافت.

مقامات مسکو می‌گویند، در طول رزمایش دریایی، کشتی‌ها «مانورهای مشترک و شلیک توپخانه در روز و شب» انجام خواهند داد.

ایران، پاکستان، عمان و امارات متحده عربی همگی دارای خطوط ساحلی در امتداد بدنه آبی هستند که در دهانه استراتژیک خلیج فارس قرار دارند.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: «این رزمایش به تعمیق همکاری عملی میان نیروی دریایی کشورهای شرکت‌کننده کمک می‌کند… و انرژی مثبت را به صلح و ثبات منطقه تزریق می‌کند».

رزمایش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای چهارشنبه تا یکشنبه در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ایالات متحده و چین بر سر طیفی از موضوعات، از جمله امتناع چین از انتقاد به مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین و ادامه حمایت اقتصادی از روسیه برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا