آخرین اخبارافغانستانسیاست

کمپ نیرومند انتخاباتی؛ آیا ارگ قادر به تقلب خواهد بود

تیمی که اکنون با محوریت عطا محمد نور شکل گرفته همانند تیم اصلاحات و همگرایی، تسلیم نتیجه آنچنانی انتخابات نخواهد شد و به پُست تشریفاتی چون ریاست اجرایی نیز بسنده نمی‎کند…


خبرهایی که از ارگ به بیرون درز کرده است چنین می‌رساند که رییس‌جمهور فعلی از همین حالا برای انتخابات آینده، برنامه‌هایی در دست دارد. با افشا شدن امتیازدهی‌های اشرف غنی به گلبدین حکمتیار، به نظر می‌رسد که وی از متحدان آقای غنی در انتخابات پیش رو باشد، در عین‌ حال يك عضو حزب جنبش ملی كه نمی‎خواهد نامی از وی برده شود، می‌گوید: «نماینده‌های آقای غنی در فاریاب برای جمع‌کردن رای و گفت‎وگو در باره فرآیند رای‎آوری به نفع غنی با بزرگان محلی دیدار کرده‌اند.» او می‌افزاید: «غنی سیاست جدیدی را در قبال مردم ازبیک در دست گرفته که عبارت است از تماس مستقیم با اشخاص با نفوذ که صرافان رای هستند و در بدل آن، به آن‌ها وعده کرده که در پست‌های دولتی آن‌ها را منسوب می‌کند.» از سوی دیگر، غنی ارتباط نزدیکی با حزب «جنبش نوین» برقرار کرده است تا توسط آن‌ها آمار رای خود را از میان مردم ازبیک بالا ببرد.
سرور دانش و کریم خلیلی هم به عنوان نماینده‎های توده هزاره، از متحدان نزدیک آقای غنی در انتخابات آینده خواهند بود. در سر دیگر معادله تلاش برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست‎جمهوری مخالفان سیاسی ارگ قرار دارند که عطا محمد نور از جدی‎ترین چهره‎های آن است.
آقای نور به تازه‌گی اعلام کرده است که اگر برای پُستی مبارزه کند، پُست ریاست‌جمهوری خواهد بود. او به صراحت گفته است: «وزارت را به من پیشنهاد کردند ولی نپذیرفتم.». این حرف آقای نور بیان‌گر دوره جدیدی از مبارزات است. او با این حرف خود می‌خواهد بگوید به هیچ‎وجه با دولتی که بر اساس تقلب روی‌کار بیاید و به او پُست مهمی را نیز پیشنهاد کند، نخواهد بود.
از دیدارها و سفرهای والی بلخ نیز چنین بر می‎آید که او در صدد ساختن کمپ انتخاباتی نیرومندی در برابر حکومت کنونی است. گفته‎هایی وجود دارد که آقای نور در هماهنگی با شورای مشرقی و ظاهر قدیر، شورای لوی قندهار و جنرال عبدالرازق، امیراسماعیل خان در غرب و چهر‎های جدیدتری همانند همایون همایون نایب اول مجلس نمایندگان و اسدالله خالد رییس پیشین امنیت ملی نیروی سیاسی را به وجود آورده است که در همسویی با احزاب وحدت و جنبش و فیگورهای پرنفوذی چون جنرال دوستم و محمد محقق می‎تواند برای تیم ارگ و حامیان سیاسی‎اش دردسرهای زیادی را در انتخابات پیش رو خلق کند.
تیمی که اکنون با محوریت والی بلخ شکل گرفته همانند تیم اصلاحات و همگرایی، تسلیم نتیجه آنچنانی انتخابات نخواهد شد و به پُست تشریفاتی چون ریاست اجرایی نیز بسنده نمی‎کند.
معادله سیاست و انتخابات در افغانستان بازی‎گر نامرئی، اما قدرت‏مند دیگری نیز دارد. واشنگتن آرام نمی‎نشیند و طرفِ طرفی را خواهد گرفت که به سود حضور امریکا کار می‎کند. به تازه‎گی گزارشی در یکی از مجله‌های معتبر خارجی، مبنی بر تبانی امریکا و تکنوکرات‎های برگشته از غرب برای حذف مجاهدین و کسانی که به زعم آن‎ها نیروهای بازدارنده بازسازی و ترقی هستند، نشر شد. در این گزارش به خوبی نشان‎داده شده که امریکایی‎ها تلاش‎های زیادی می‎کنند تا افراد مورد نظر خودشان به قدرت برسد.
با در نظرداشت سه وزنه یاد شده، انتخابات ۱۳۹۸ از هر منظر متفاوت‌تر خواهد بود؛ چون تیم ارگ با استفاده از حمایت واشنگتن و قدرت اجرایی که در قبضه دارد و اپوزیسیون به رهبری آقای نور با اتکا به ایتلاف‏های سیاسی و منسجم کردن پوتانسیل‎های پراکنده انتخاباتی، هرکدام در پی تاثیرگذاری بیشتر در روند انتخابات و به دست آوردن رای بیشتر خواهند بود. اگر اپوزیسیونی که در محور آقای نور شکل گرفته در تلاش به دست آوردن رای بیشتر و «ناک‏اوت» کردن رقیب انتخاباتی‌اش در میدان انتخابات است، باید آسیب‎شناسی دقیق و همه جانبه از وضعیت اتنوگرافیکی کشور، منابع بالقوه فساد در کمیسیون انتخابات، احتمال دخالت حکومت در روند شمارش و نتایج آرا و نقاط ضعف جبهه خودش داشته باشد. گام مهم دیگر برای رفتن به یک انتخابات شفاف و دور از تقلب، پافشاری آقای نور و تیم همراهش برای اصلاح کمیسیون انتخابات است؛ چه اگر رهبری کمیسیون اصلاح نشود و همچنان وابسته به ارگ باشد، نباید انتظار رقم خوردن یک انتخابات شفاف را داشت.
در صورتی‎که کمیسیون انتخابات در ترکیب کنونی که مورد توافق و اعتماد جریان‎های تاثیرگذار سیاسی نیست باقی مانده و اصلاح نشود، آرا، نظریات و ملاحظات جوانب مختلف در نظر گرفته نشود و ارگ به همین ترکیب پافشاری کند؛ باید حکومت موقت تشکیل شود که مسئولیت برگزاری بی‎طرفانه انتخابات را به دوش بگیرد و زمینه مشارکت همه جانبه جریان‎های سیاسی را فراهم کند. حکومت موقتی که خودش قانوناً حق اشتراک در روند انتخابات را نداشته باشد.
با این همه به خوبی می‎دانیم که انتخابات آینده پارلمانی و ریاست‎جمهوری، چیزی متفاوت تر از انتخابات‎های گذشته خواهد بود و نفس‎ها را از همین اکنون حبس کرده است.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا