آخرین اخباراجتماعافغانستان

کمک‌های مقطعی سبب «گدا پروری» می‌شود!

خبرگزاری دید: با رویکار آمدن امارت اسلامی موج بزرگی از بیکاری‌ها در کشور شروع شد، صدها هزار تن وظایف شان را از دست دادند و شمار زیادی به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.


بریالی سجاد رییس موسسه خیریه نور افغان آسترالیا در افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید گفت: در شرایط کنونی باید تمام موسسات و نهادهای خیریه با مردم همکاری کنند زیرا مردم به نان ضرورت دارند.
آقای سجاد افزود که موسسه نور افغان آسترالیا در افغانستان، در هفت ماه اخیر بیشترین کمک‌ها نقدی و خوارکی را به شهروندان در ۱۱ ولایت کشور توزیع کرده است که این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.
وی همچنان گفت که ۳۰۰ بسته کمکی به مردم فقیر و بی‌بضاعت توزیع شد. در مرحله دوم کمک‌ها برای بی‌جا شدگان داخلی بود و بخش سوم کمک‌ها به معلمین توزیع شده است.
این در حالی است که از ۲۴ اسد تاکنون نهادهای آموزشی به صورت همیشگی بازگشایی نشده و زنان نمی‌توانند به تحصیل شان ادامه بدهد.
معلمین مکاتب دولتی چندین ماه است که معاشات شان را دریافت نکرده‌اند. پیشتر یونیسف اعلام کرده بود که معاشات سه ماه معلمین را پرداخت می‌کند که تاکنون عملی نشده است.
آقای سجاد گفت که در بخش دیگر برنامه‌های بنیادی موسسه نور افغان آسترالیا در افغانستان، بخش « آب» است که در مناطق که با مشکل آب آشامیدنی مواجه است شبکه آب‌رسانی را ساخته است.
وی افزود که کودکان خیابانی نیز شامل کمک‌های موسسه نور افغان آسترالیا است که بسته‌های غذایی، پوشاک و بسته‌های تعلیمی به آنها توزیع شده است.
بریالی سجاد گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با ارائه برنامه‌های بنیادی مردم را به خودکفایی برسانیم و آنها بتوانند مستقل شوند و امرار معاش کنند.
سجاد می‌گوید که امارت اسلامی باید از کمک‌های مالی کشورهای خارجی برای ایجاد شغل برای شهروندان در قالب فابریکات تولیدی و برنامه‌های بنیادی کار کند.
وی یکی از راه‌های حل مشکل اقتصادی کشور را در اشتغال‌زایی می‌داند و می‌گوید که کمک‌های مقطعی در جامعه «گدا پروری» را افزایش می‌دهد و باید روی برنامه‌های بزرگتر کار صورت بگیرد.
گفتنی است که بعد از سقوط افغانستان نهادهای ملی و بین‌المللی کمک‌های نقدی و غیر نقدی را به افغانستان فرستادند تا در سراسر کشور به مردم مستحق که با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند توزیع شود.
شهروندان کشور بارها وکلای گذر و مسئولان امارت اسلامی را به حیف و میل کمک‌ها متهم کرده و می‌گویند که کمک‌ها به سربازان امارت توزیع می‌شود و حق وکیل گذر پرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا