آخرین اخباراسلایدشوافغانستانزنانگزارش

ساکنان خانه امن:

کمک‌ها به نام ما جمع شد، اما موسسات حیف و میل کردند

خبرگزاری دید: شماری از زنان خانه امن ( موسسه زنان برای زنان افغان) در کابل می‌گویند که مسئولان این موسسه پول و امکاناتی را که به نام زنان بود حیف و میل کردند.


شماری از زنان که ساکن خانه‌های امن در کابل بودند امروز شنبه (۲۷ حمل) در یک گردهمایی خواستار توجه جدی جامعه جهانی به وضعیت زنان شدند و می‌گویند که ۱۱ میلیون دالر که به نام زنان متضرر جمع آوری شده باید پرداخت شود.
زهرا یکی از زنان خانه امن در کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که ما پیش از این از سوی موسسه WAW در کابل تحت پوشش بودیم ولی بعد از سقوط کشور همه زنان بی سرپناه شدند.
زهرا می‌گوید که بسیاری از این زنان بعد از بسته شدن دفتر موسسه از سوی خانواده‌های شوهرشان مورد خشونت قرار گرفته و در مواردی به قتل رسیده‌اند.


این معترضان همچنان طی قطعنامه‌ای از جامعه جهانی خواستند که به وضعیت زنان در افغانستان توجه داشته و زمینه خروج شان را از افغانستان فراهم کنند.
در قطعنامه معترضان آمده است که ما خواستار آزاد سازی ۱۱ میلیون دالری هستیم که به نام زنان و حل بحران افغانستان در امریکا جمع شده است.
قطعنامه افزوده است که روسای پیشین این موسسه بودجه‌ها را حیف و میل کردند و هیچ کار بنیادی برای زنان انجام نشده است.
قطعنامه افزوده است که بعد از بسته شدن مراکز حمایتی زنان در کابل، زنان به صورت اجباری و ناعادلانه به جاده‌ها رها شدند که شماری از آنان مفقود شدند و در مواردی گفته شده که حوزه‌های امنیتی نیز شماری از این زنان را بازداشت کرده است.


از سویی هم، مژگان یکی از زنان موسسه حمایوی افغانستان به خبرگزاری دید می‌گوید که مسئولان این موسسه زنان را به وضعیت خودشان رها کردند و پول‌های این موسسه را گرفته از کشور فرار کردند.
مژگان می‌گوید که نهادهای حامی زنان باید در شرایط کنونی در کنار زنان افغانستان باشند و از آنها حمایت کنند.
گفتنی است که در بیست سال گذشته مبارزه علیه زنان در دستور کار دولت‌های پیشین بود و برای حمایت از زنان مراکز امن ایجاد شده بود. ساخت این مراکز در برخی موارد با واکنش‌های زیادی در افغانستان مواجه شده و خشونت علیه زنان را بیشتر کرده بود.

نویسنده

یاسن موسوی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا