آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

کمک دفتر «تیکا» به مدیریت آبدات تاریخی هرات

کارخانه کاشی‌سازی بخش آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات که تنها کارخانه کاشی‌سازی سنتی افغانستان می‌باشد و نزدیک به هشتصد سال سابقه تاریخی دارد، از سال ها بدین‌سو به‌دلیل نبود امکانات و تجهیزات در حال رکود بود.
مسئولان دفتر همکاری‌های ترکیه در هرات «تیکا» مقداری لوازم و امکانات کاشی‌سازی سنتی را به مدیریت آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ اهدا کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ هرات ضمن استقبال از آغاز همکاری دفتر تیکا با بخش‌های فرهنگی ولایت هرات گفت: «از تولیدات این کارخانه برای مرمت کاشی‌های فروریخته بناهای تاریخی به‌ویژه مسجد جامع بزرگ شهر هرات استفاده می‌شود.»
وی، حفظ و مراقبت آبده‌های تاریخی را وظیفه همگانی دانست و افزود: کشور ترکیه تلاش دارد تا زمینه توسعه کارگاه کاشی‌سازی سنتی هرات را مهیا سازد که این امر سبب تسریع روند مرمت آبده‌های تاریخی در این ولایت خواهد شد.
آقای رئوفیان خاطر نشان ساخت، دفتر تیکا مقیم هرات مقداری امکانات و لوازم مورد نیاز را با این کارگاه همکاری کرده است.
علی ارغون چنار مسئول دفتر تیکا در هرات می‌گوید: کارگاه کاشی‌سازی سنتی و مسجد جامع بزرگ هرات افتخار جهان اسلام است و در این زمینه به همکاری‌های خود ادامه می‌دهند.
به گفته مدیر آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، در سال‌های گذشته بیش از ۱۳۰ تن در این کارگاه کار می‌کردند اما اکنون این شمار به هشت تن رسیده است.
به گفته او، به‌دلیل موجودیت شمار زیادی مکان‌های تاریخی در این ولایت، صنعت کاشی‌سازی سنتی نیاز به گسترش دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا