آخرین اخبارحکومتسیاستمنطقه

دیدار مقامات اروپایی و کشورهای آسیای میانه؛

کمک ۱ میلیارد یورویی و تأکید بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

خبرگزاری دید: مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا در دیدار با مقامات کشورهای آسیای میانه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان بسته کمک ۱ میلیارد یورویی را به آسیای میانه اهدا کرده و بر لزوم ایجاد دولت فراگیر در افغانستان موافقت کردند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در چند رشته توییت از دیدارش با امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان و وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبیکستان و معاون وزیر خارجه ترکمنستان در شهر دوشنبه خبر داد.
بورل بعد از این دیدار در یک نشست خبری گفت که درباره وضعیت بلاروس و مرزهای آن کشور، وضعیت افغانستان و جلوگیری از سوء‌استفاده از پناهجویان با وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه گفت‌وگو کرده‌ است.

وی افزود که این اتحادیه بسته‌ یک میلیارد یورویی را به کشورهای آسیای میانه برای حمایت از مهاجران افغان اختصاص داده است.
شرکت‌کنندگان نشست اتحادیه اروپا و آسیای میانه در بیانیه مشترک بر نیاز تقویت همکاری برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی افغان‌ها، مقابله با قاچاق مهاجران و همکاری‌های بیشتر در این زمینه تأکید کردند.

در این بیانیه به وضعیت افغانستان اشاره شده و شرکت‌کنندگان با ابراز نگرانی از نقض حقوق زنان بر تامین حقوق بشر از جمله حق کار و تحصیل برای زنان و دختران، برابری جنسیتی، تامین دموکراسی و حاکمیت قانون در افغانستان پافشاری کردند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در دیدار با امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان علاوه بر گفت‌وگو در باره وضعیت افغانستان و چالش‌های آن برای دوشنبه، روی لزوم ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان موافقت کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا