آخرین اخبارجهانسیاست

کمک ۹ میلیارد دالری جهان به پاکستان

خبرگزاری دید: جامعه جهانی برای بازسازی ویرانی‌های ناشی از سیلاب در پاکستان، وعده فراهم‌آوری بیش از ۹ میلیارد دالر را داده است.

ده‌ها کشور و نهاد بین‌المللی روز گذشته در نشستی به میزبانی مشترک ملل متحد و پاکستان به فراهم آوری بیش از ۹ میلیارد دالر به پاکستان تعهد کردند.

سیلاب‌های چند ماه پیش در پاکستان منجر به مرگ بیش از ۱ هزار و ۷۰۰ نفر، ویران شدن بیش از ۲ میلیون خانه و با فروبردن یک سوم اراضی پاکستان در زیر آب، بیش از ۳۰ میلیارد دالر خسارت وارد کرد.

مریم اورنگزیب وزیر اطلاعات پاکستان گفته که این کشور برای بازسازی تخریبات سیلاب خواستار کم و بیش ۱۶ میلیارد دالر شده بود که نصف آن از سوی جامعه بین‌المللی و نصف دیگر از سوی حکومت پاکستان فراهم شود.

اورنگزیب گفته است که بانک انکشاف اسلامی ۴.۲ میلیارد دالر، بانک جهانی ۲ میلیارد دالر و بانک انکشاف آسیایی ۱.۵ میلیارد دالر برای بازسازی صدمات پس از سیلاب به پاکستان فراهم خواهند کرد.

به گفته وی، اتحادیه اروپا وعده فراهم‌آوری ۹۳ میلیون دالر، آلمان ۸۸ میلیون دالر، چین ۱۰۰ میلیون دالر، عربستان ۱ میلیارد دالر و جاپان ۷۷ میلیون دالر را داده است.

ایالات متحده که پیش از این حدود ۱۰۰ میلیون دالر را به پاکستان فراهم کرده بود، در این کنفرانس به فراهم‌آوری ۱۰۰ میلیون دالر دیگر نیز وعده سپرد.

گفتنی است که دولت شهباز شریف جذب چنین کمک از سوی جامعه جهانی را بزرگ‌ترین دستاورد خود می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا