آخرین اخبارافغانستانسیاست

کمیته بین‌المللی نجات نیز فعالیت خود را در افغانستان تعلیق کرد

خبرگزاری دید: کمیته بین‌المللی نجات گفته که از تصمیم طا-لبان مبنی بر وضع ممنوعیت بر کار زنان در افغان در موسسات داخلی و خارجی «ناراحت و مایوس» شده و خدمات خود را در افغانستان تعلیق کرده است.

این سازمان خیریه گفته است که روند امداد رسانیش بر کارمندان زن استوار بوده و بدون آنان نمی‌تواند به نیازمندان رسیدگی کند.

وزارت اقتصاد طا-لبان به تازگی طی مکتوبی زنان و دختران را از کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی منع کرد.

کمیتهٔ بین المللی نجات گفته که بیش از ۹۷ درصد جمعیت افغانستان با خطر فقر مواجه است و از طا-لبان می‌خواهد تا پیامد‌های عمیق بشری این تصمیم را بررسی کنند.

این سازمان بین‌المللی از سال ۱۹۸۸ به این سو در افغانستان فعالیت دارد و در حال حاضر با ۸ هزار کارمند، از جمله ۳ هزار زن به میلیون‌ها نفر در بخش‌های رسیدگی به حالات اضطرار، صحت، آموزش، معیشت و سایر خدمات نجات‌بخش کمک می‌کند.

بر اساس معلومات این سازمان، محدودیت بر کار زنان در افغانستان تنها در سال گذشته سبب حدود یک میلیارد دالر زیان اقتصادی شده که پنج درصد تولیدات ناخالص افغانستان را تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که داکتران بدون مرز نیز گفته است که بدون کارمندان زن مراقبت صحی وجود نخواهد داشت.

این سازمان در توییتی نگاشته است: کارمندان زن در حال حاضر در تمام پروژه‌های داکتران بدون مرز فعالیت دارند. آنان خدمات با کیفیت به بیماران در مراکز صحت روانی، اطاق‌های عاجل، بخش توبرکلوز، عملیات‌خانه‌های جراحی و بخش نوزادان یا کودکان و سایر بخش‌ها فعالیت دارند.

گفتنی است که موسسهٔ حفاظت از کودکان (Save the Children) ، شورای مهاجرت ناروی (Norwegian Refugee Council) و پاملرنه (CARE) اعلام کردند که به دلیل دستور طالبان مبنی ممنوعیت کارمندان اناث از ایفای وظیفه در سازمان‌های غیرحکومتی، فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا