آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

کمیته بین‌المللی نجات: ۹۷ درصد مردم افغانستان دچار فقر شدید هستند

خبرگزاری دید: کمیته بین‌المللی نجات با نشر گزارشی اعلام کرده است که لغزش افغانستان به سمت فاجعه در قدم اول ناشی از سیاست‌های جامعه بین‌المللی است. این کمیته گفته که اکنون ۹۷ درصد مردم افغانستان با فقر درگیر هستند.

کمیته بین‌المللی نجات امروز سه‌شنبه(۲۶دلو) اعلام کرده که اگر به بحران اقتصادی این کشور رسیدگی نشود تلفات گرسنگی می‌تواند بیشتر از تلفات جنگ دو دهه اخیر باشد.
این کمیته از رهبران ایالات متحده‌ امریکا و اروپا خواسته است که باید به بحران اقتصادی افغانستان رسیدگی کنند تا مردم عادی این کشور بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند.
در گزارش این کمیته آمده است که با بدترشدن وضعیت در زمستان، میلیون‌ها خانواده در شرایط ناامیدکننده‌ای قرار گرفته‌اند.
به گفته‌ این کمیته، حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند. همچنین یک میلیون کودک در خطر شدیدترین سوء تغذیه هستند.
با این حال کمیته‌ بین‌المللی نجات گفته است که اگر به بحران انسانی کنونی در افغانستان رسیدگی نشود، می‌تواند منجر به تلفات بیشتر از بیست سال جنگ شود.
ویکی آکن مدیر این کمیته در افغانستان گفته است که از ماه آگست، جامعه بین‌المللی کمک‌های مالی غیرانسانی را که ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۷۵ درصد از هزینه‌های عمومی، از جمله خدمات اساسی را تأمین می‌کرد، قطع کرده است.
به گفته‌ او، لغزش افغانستان به سمت فاجعه، در قدم اول ناشی از سیاست‌های جامعه بین‌المللی‌است، نه درگیری یا فاجعه طبیعی.
ویکی آکن افزوده است که در حال حاضر، هر روز مردم افغانستان توسط سیاست‌های بین‌المللی مجازات می‌شوند.
به‌ گفته‌ او، قدرت تضمین بهبود وضعیت در شش ماه آینده در دست جامعه بین‌المللی است.
گفتنی است که با سقوط افغانستان به دست طا-لبان موج بزرگی از بیکاری در کشور شکل گرفت که بعد از گذشت شش ماه هر روز بر فقر و بیکاری افزوده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا