آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

تیم ثبات و همگرایی:

کمیسیون‌های انتخاباتی استقلالیت خود را حفظ کنند/ نامزدان قاعده‌ بازی را مراعات نمایند

تیم ثبات و همگرایی از مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا از هرگونه اقدامی که ناقض بی‌طرفی و زمینه سازی برای مهندسی نتیجۀ انتخابات به نفع نامزد یا نامزدان مشخصی تلقی شود، خودداری کنند.

تیم ثبات و همگرایی از مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا از هرگونه اقدامی که ناقض بی‌طرفی و زمینه سازی برای مهندسی نتیجۀ انتخابات به نفع نامزد یا نامزدان مشخصی تلقی شود، خودداری کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، تیم ثبات و همگرایی در اعلامیه‌ای گفته است: اساسی‌ترین وظیفۀ کمیسیون‌های انتخاباتی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است. به منظور جلوگیری از تقلب و تامین شفافیت انتخابات، به رغم کارشکنی‌ها و دسیسه‌های فراوان، روش‌ها و میکانیزم‌های مختلفی به اثر تلاش و دادخواهی جریان‌ها، احزاب سیاسی و نهادهای جامعۀ مدنی، در چند سال گذشته آزموده شده است.
ثبات و همگرایی می‌افزاید: بایومتریک سازی روند انتخابات از ثبت نام تا روز رای دهی و شمارش آرا، الزامی شدن درج عکس رای‌دهنده (اعم از زن و مرد) در دستگاه الکترونیک ثبت اطلاعات، یکی از مهم ترین گام‌ها در روند اصلاحات انتخاباتی در چهار سال گذشته است.
تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به کمیسیون‌های انتخاباتی و شرکای داخلی و بین‌المللی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ در افغانستان اذعان می‌کند که این تیم در برابر هر نوع اقدامی که به مثابۀ باز کردن مجرا‌های تقلب و کاربرد روش‌های ناشفاف و جانب دارانه تلقی گردد، می‌ایستد و اجازۀ جعل و تزویر و تقلب در روند‌های تخنیکی و عملیاتی انتخابات را نمی‌دهد.
این تیم می‌گوید: کمیسیون مستقل انتخابات بر مبنای قانون اساسی و قانون انتخابات همانگونه که قبلأ توافق شده، مکلف است تا تمامی ابزار‌ها و شیوه‌ها و امکانات موجود را به منظور تامین شفافیت و تضمین عادلانه بودن روند انتخابات و قابل پذیرش بودن نتیجه برای نامزدان و مدعیان رقابت ۱۳۹۸ در زمان اندکی که تا روز انتخابات باقی مانده، به کار ببندد.
اعلامیه می‌افزاید: این تیم با درس گرفتن از تجربه‌های گذشته، بی‌طرفی نهادهای برگزار کنندۀ انتخابات را مهم‌ترین عنصر برگشت اعتماد مردم به روند و نتیجۀ انتخابات دانسته و از مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهد تا از هرگونه اقدامی که ناقض بی‌طرفی و زمینه سازی برای مهندسی نتیجۀ انتخابات به نفع نامزد یا نامزدان مشخصی تلقی شود، خودداری کنند.
تیم ثبات و هم‌گرایی با تاکید بر این که کمیسیون مستقل انتخابات زیر فشار هیچ طرفی نباید تصامیم قبلی‌اش را در ایام باقی‌مانده تغییر دهد و باعث به هم خوردن پروسه و زمینه سازی تقلب گردد، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و دسته‌های انتخاباتی و تبیلغاتی آنان نیز توقع دارد تا قاعده‌های اخلاقی و دمکراتیک بازی انتخابات را رعایت نموده و دستیابی به قدرت سیاسی را تنها و تنها از مجرای کسب اکثریت آرای پاک شهروندان کشور جستجو نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا