آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون‌‏های انتخاباتی مسئولیت گریزی می‌کنند

سخنگوی کمیسیون انتخابات در صحبت با یکی از رسانه‌‏ها گفته که نمی‏‌توانیم مانع کمپاین و تبلیغات پیش از وقت شویم. این اعتراف جدا از این‏که ناتوانی کمیسیون‌‏های انتخاباتی را نشان می‌‏دهد، درعین حال به معنای مسئولیت گریزی نهاد‏های انتخاباتی نیز پنداشته می‌‏شود.

تیم انتخاباتی « دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از جانب دیگر دسته‏های انتخاباتی متهم است که برای انتخابات ریاست جمهوری و جلب حمایت مردم به کمپاین زود هنگام و پیش از وقت پرداخته است.
همچنان دسته‏‌های انتخاباتی « صلح و اعتدال » و امنیت و عدالت از دیر زمانی است تاکید می‏کنند که رییس جمهور غنی از صلاحیت‏هایش استفاده انتخاباتی و سیاسی می‏نماید.
حرف اساسی این است که سخنگوی کمیسیون انتخابات در صحبت با یکی از رسانه‏‌ها گفته که نمی‌‏توانیم مانع کمپاین و تبلیغات پیش از وقت شویم. این اعتراف جدا از این‏که ناتوانی کمیسیون‏‌های انتخاباتی را نشان می‌‏دهد، درعین حال به معنای مسئولیت گریزی نهاد‏های انتخاباتی نیز پنداشته می‌‏شود.
یک عضو کمیسیون انتخابات گفته تا زمانی که فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشود، فعالیت دسته‏‌های انتخاباتی « کمپاین» شمرده نمی‌‏شود.
رهبری تیم انتخاباتی دولت ساز از دیر زمانی است که سفر‏های لایتی خود را آغاز کرده و دسته‌‏های رقیب می‌‏گویند ضرورتی به این سفر‏ها نیست و رییس جمهور غنی در سفر‏های ولایتی به منظور کمپاین و جلب حمایت مردم می‌‏رود.
به تازگی دسته انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر گفته که سفر‏های ولایتی رییس جمهور غنی متوقف شود.
دسته‏‌های انتخاباتی و نهاد‏های ناظر بر انتخابات کمیسیون‏‌های انتخاباتی را متهم می‌‏سازند که در برابر کمپاین زود هنگام تیم دولت ساز سکوت کرده‌‏اند.
انتظار داریم که کمیسیون‌‏های انتخاباتی مسئولیت گریزی نکنند و در قبال کمپاین زود هنگام که نقض یکی از قوانین انتخاباتی می‏‌شود، موقف روشن و مسئولانه اتخاذ نمایند.
رهبری کمیسیون‌‏های انتخاباتی که در آخرین روز‏های سال گذشته گزینش شده‏، مسئولیت دارد که در برابر انتخابات ریاست جمهوری به گونه جدی عمل و بی طرفی‌اش را حفظ نماید.
اگر وضعیت همین طورکه است پیش برود، بدون شک انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن موجب جنجال‌‏های کلان خواهد شد و خاطرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ خورشیدی در حافظه‏‌ها زنده‌‏تر خواهد شد.
رهبران حکومت وحدت ملی خیلی خوش‏بین هستند که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن به گونه شفاف و عادلانه برگزار خواهد شد. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است که این انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شود.
ناتوانی کمیسیون‌‏های انتخاباتی نشان می‌دهد که نباید انتظار داشته باشیم که انتخابات به گونه سالم و شفاف برگزار شود. در تمامی انتخابات های تجربه شده در افغانستان بزرگترین چالش، عدم استقلالیت کمیسیون‌‏های انتخاباتی بوده است.
تا زمانی که نهاد‏های انتخاباتی به گونه مستقلانه عمل نکنند، شاهد ادامه این جنجال‏‌ها خواهیم بود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا