آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات؛ نهاد «مستقلی» که در سایه حکومت کار می‌کند

مردم و جریان‌های سیاسی نگران هستند که مبادا اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ واقع شود. ناگفته نباید گذاشت که برای رفع این نگرانی‌ها، کمیسیون انتخابات باید خیلی زود دست به کار می‌شد.


بیش از دو ماه و چند روز به بزرگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی ها باقی مانده است. اما حرف حسابی این است که کمیسیون انتخابات نباید در سایه حکومت کار کند.
کمیسیون انتخابات در گام نخست می‌باید مستقل بودن خود را اثبات می‌کرد که تاکنون نکرده است. رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی نشان داده است که آن‌ها با روند انتخابات که یک روند دمکراتیک است بازی می‌کنند. انتخاب مردم در انتخابات نباید از جانب کمیسیون مورد دست‌بُرد قرار بگیرد. در این مسئله شکی وجود ندارد که تمامی نیروهای سیاسی در انتخابات می‌خواهند تاممکن باشد تقلب کنند، ولی کمیسیون انتخابات از جمله مسئولیت‌هایش همین است که به هیچ‌آدرس اجازه تقلب ندهد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تاکنون خیلی گفته است که هیچ‌کس اجازه تقلب و دخالت در امور کاری کمیسیون انتخابات را ندارد. در تازه‌ترین مورد هم فرموده است که حکومت وحدت ملی هم خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف است.
از سویی دیگر، کمیسیون انتخابات هم همواره تاکید کرده است که مستقل است و در انتخابات پیش رو به عنوان یک نهاد مستقل ظاهر خواهد شد. اظهارات کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری در مورد انتخابات، برای هیچ‌آدرس در افغانستان قناعت بخش نبوده است و مردم و احزاب سیاسی هنوز پافشاری دارند که برگزاری انتخابات ۲۸ میزان و ریاست جمهوری با این اوضاع نباید برگزار شود. مردم و جریان‌های سیاسی نگران هستند که مبادا اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ واقع شود. ناگفته نباید گذاشت که برای رفع این نگرانی‌ها، کمیسیون انتخابات باید خیلی زود دست به کار می‌شد. مردم افغانستان که در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری با شور و شوق بسیار پای صندوق‌های رای رفتند، اکنون هراس دارند که انتخاب آن‌ها یک بار دیگر در انتخابات پیش رو مسخره شود.
در افغانستان تجربه شده است به علت غیر مستقل بودن کمیسیون انتخابات، انتخابات که یک فرصت است تبدیل به یک بحران شود. در واقع ریشه تمامی نگرانی‌های انتخاباتی بر می‌گرد به این مسئله که کمیسیون انتخابات استقلالیت عمل ندارد. وقتی نهاد برگزار کننده انتخابات، تحت مدیریت نیروهای سیاسی است چطور مردم به نتخابات اعتماد کنند. به باور نویسنده، خیلی محال به نظر می‌رسد.
در مورد انتخابات ۲۸ میزان ده‌ها پرسش مطرح است که باید به تمامی آن‌ها پاسخ ارایه شود. کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری از پاسخ دادن به این پرسش‌ها شانه خالی می‌کند. احزاب سیاسی و مردم حق دارند که نگرانی‌های شان را مطرح کنند و طرف مقابل کمیسیون و حکومت برای از میان برداشتن آن‌ها اقدام کند.
فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی چندی پیش اعلام شد. جنجال آن در حال حاضر تبدیل به یک تهدید جدی برای انتخابات پیش رو گردیده است. نامزدان حذف شده از لیست نهایی نامزدان پارلمانی معترض‌اند که کمیسیون سمع شکایات با آن‌ها برخورد سیاسی کرده است. فوزیه کوفی از نامزدان حذف شده، می‌گوید که کمیسیون سمع شکایات برای بودن وی در لیست نهایی از او پول تقاضا نموده است.
در سخنان اعضای کمیسیون انتخابات خوب روشن است که حتی کمیسیون‌های انتخابات در ارتباط به اقدامات همدیگر باور ندارند. یک عضو کمیسیون انتخابات از عمل‌کرد کمیسیون سمع شکایات انتقاد می‌کند و می‌گوید که این کمیسیون در تهیه لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی دچار مشکل بوده است.
نامزدان حذف شده در چند روز گذشته تظاهرات کردند و شماری از دفاتر کمیسیون انتخابات را در ولایات و مرکز کشور مسدود کرده‌اند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا