آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات با« سرنوشت سیاسی» کشور بازی نکند

ثبات وسرنوشت سیاسی کشور وابسته به عملکرد کمیسیون انتخابات است. رحمت‌الله نبیل، نامزد دسته انتخاباتی« امنیت و عدالت» در تازه‌ترین مورد گفته حکومت در تلاش مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است.

قرار است در ششم ماه میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شود. از همین اکنون که با انتخابات چهار ماه فاصله داریم، نگرانی از وقوع یک تقلب سازمان یافته در انتخابات وجود دارد. کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات سعی کند که با سرنوشت سیاسی کشور بازی نکند. تبعات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ برای همگان روشن شد. کمیسیون انتخابات فراموش نکند که نتیجه انتخابات ششم میزان نباید شکل‌گیری یک حکومت « توافقی» باشد.
این در صورتی ممکن خواهد بود که کمیسیون انتخابات در گام نخست حافظ انتخاب مردم باشد و زمینه دست درازی تکت‌های انتخاباتی به ویژه دسته انتخاباتی « دولت ساز» را در امور کار این نهاد کوتاه بسازد.
انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ میزان با انبوهی از تقلب برگزار شد. مجلس نمایندگانی که اکنون افتتاح شده است، به باور بنده یک مجلس ناقص است. عدالت انتخاباتی تامین نشده و کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانسته یا نخواسته‌اند که حافظ انتخاب مردم باشند.
با این وجود، ثبات وسرنوشت سیاسی کشور وابسته به عملکرد کمیسیون انتخابات است. رحمت‌الله نبیل، نامزد دسته انتخاباتی« امنیت و عدالت» در تازه‌ترین مورد گفته حکومت در تلاش مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است.
متاسفانه تاکنون کمیسیون‌های انتخاباتی در برگزاری انتخابات که یک پروسه ملی و دمکراتیک است، با سرنوشت سیاسی کشور و انتخاب رای دهنده گان بازی نموده است.
در ۱۸ سال اخیر چندین دور از انتخابات ریاست جمهوری و… پارلمانی در کشور برگزار شده است و هر کدام از این انتخابات‌ها رسواتر از دیگری بوده است.
شفافیت یکی از اصل‌های پروسه انتخابات است. انتخاباتی که در آن شفافیت تامین نشود، عدالت انتخاباتی برقرار نشده و نتایج انتخابات منجر به تنش خواهد شد و در نهایت با دخالت خارجی‌ها حکومت « توافقی» شکل می‌گیرد.
هر نامزدی سعی خواهد که در روز انتخابات تقلب کند و پیروز انتخابات باشد اما، کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که آرای ریخته شده به صندوق را سبک و سنگین نماید تا در نهایت رای سیاه و سفید تفکیک شود.
کاری که دقیقاً در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان انجام نشد. بدون شک مردم وقتی با قبول خطرات پای صندوق رای می‌روند نیت شان این نیست که برای ایجاد یک حکومت« توافقی» رای دهند.
این موضوع را کمیسیون‌های انتخاباتی بایستی به خوبی درک کنند. تقلب در انتخابات به باور مردم نسبت به پروسه انتخابات سخت آسیب می‌رساند که دقیقاً هم چنین شده است. انتظار داریم که کمیسیون انتخابات در انتخابات شش میزان درس عبرتی بگیرد از انتخابات پارلمانی. دست کم شش ماه طول کشید تا پرونده انتخابات پارلمانی بسته شود.
هرگاه پروسه اعلام نتایج انتخابات طول کشید، زمینه مهندسی نتایج انتخابات وجود دارد. رحمت‌الله نبیل گفته حکومت قراردادهای میلیونی را در بدل حمایت انتخاباتی امضا می‌کند.
تجارب نشان می‌دهد که از آقای غنی چنین اقداماتی بعید نیست. کمیسیون انتخابات باید متوجه نیت و اعمال تکت‌های انتخاباتی باشد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا