آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات و حکومت؛ آیا این نهاد «مستقل» است؟

برخی از بلندپایه‌گان کمیسیون انتخابات از جمله رییس این کمیسیون از موضع ارگ حمایت کرده بودند. آنان باید پاسخ بدهند که دقیقاً قضیه از چه قرار بوده و چرا آنان نتوانستند اصل استقلال کمیسیون را در برابر ارگ تمثیل کنند.


کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که تذکره‌ اصل کاغذی برای ثبت نام ضروری است. این کمیسیون گفته است که کاپی تذکره را برچسپ نمی‌زند.
این موضع‌گیری مورد قبول همه است. دیروز رسانه‏ها گزارش دادند که ریاست جمهوری به کمیسیون مستقل انتخابات ابلاغ کرده است که مثل انتخابات‌های گذشته، هر ولایت را یک حوزه‌ انتخاباتی اعلام کند. به نظر می‌رسد جناح‌هایی که حکومت را تشکیل داده‌اند، به میانجی‌گری سازمان ملل متحد و سفارت‌خانه‌های کشورهای دوست، روی این مسایل توافق کرده‌اند.
کمیسیون مستقل انتخابات باید از این به بعد با قدرت تمام، اصل استقلال این کمیسیون را به نمایش بگذارد. تمثیل اصل استقلال کمیسیون مستقل انتخابات، وظیفه‌ اصلی و اساسی این کمیسیون است. کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات باید بدانند که انتخابات‌های گذشته‌ افغانستان با نقص، جعل و تقلب برگزار شد.
با تاسف که در آن انتخابات‌ها، کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در جعل و تقلب دست داشتند. دست داشتن آنان در جعل و تقلب مردم عام را نسبت به انتخابات و رای‌گیری و هر چیزی که مرتبط به آن است، بی‌باور ساخت.
برای اعاده‌ اعتبار مردم به انتخابات و رای‌گیری، کمیسیون مستقل انتخابات باید فعال شود و اصل استقلال خودش را تمثیل کند. مردم وقتی به انتخابات باور می‌کنند که کمیسیون مستقل انتخابات ثابت کند که مستقل است و جلو هر نوع تقلب را می‌گیرد. اعضای کمیسیون مستقل انتخابات همچنان باید ثابت کنند که جلو رشوه‌ستانی و پایان و بالا شدن پول را می‌گیرند. در گذشته عده‌ای ادعا کردند که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و بلندپایه‌گان دفاتر ولایتی آنان، از نامزدان پول‌دار رشوه می‌گیرند و بعد آنان را در انتخابات‌ها کامیاب می‌سازند.
در انتخابات‌های شوراهای ولایتی هم مشکلات زیادی وجود داشت. انتخابات شورای‌های ولایتی در سال ۱۳۸۸ مشکلات زیادی داشت، اما به دلیل پر ماجرا بودن انتخابات ریاست جمهوری آن سال، مشکلات انتخابات شورا‌های ولایتی در رسانه‌ها انعکاس نیافت. انتخابات شوراهای ولایتی سال ۲۰۱۴ هم مشکلات خود را داشت. گزارش‌هایی از رشوه‌خواری اعضای دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در انتخابات شوراهای ولایتی نشر شده بود. کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات این‌بار باید ثابت کنند که هیچ نوع رشوه‌خواری‌ در کار نیست.
آن‌عده از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات هم که از نصب برچسب در کاپی تذکره‌های کاغذی حمایت کرده بودند، باید در این مورد به افکار عمومی توضیح بدهند. روشن بود که نصب برچسب روی کاپی شناس‌نامه‌های کاغذی، هیچ توجیه منطقی ندارد. اما ارگ به دلایل سیاسی می‌خواست آن را روی کمیسیون مستقل انتخابات تحمیل کند.
برخی از بلندپایه‌گان کمیسیون انتخابات از جمله رییس این کمیسیون از موضع ارگ حمایت کرده بودند. آنان باید پاسخ بدهند که دقیقاً قضیه از چه قرار بوده و چرا آنان نتوانستند اصل استقلال کمیسیون را در برابر ارگ تمثیل کنند. کمیسیون باید ثابت کند که به صورت یکدست و منسجم مطابق احکام قانون وظایفش را به پیش می‌برد و اصل استقلال این کمیسیون را تمثیل و حفظ می‌‌کند.
انتخابات پر تقلب دیگر، دموکراسی جوان افغانستان را بیشتر از گذشته صدمه می‌زند. کشور به قدر کافی مشکل دارد. بهتر است که برای بهبود وضعیت مملکت کاری شود، نه این که بحران مضاعف برای مردم افغانستان آفریده شود.
مردم می‌خواهند که سران حکومت و کمیسیون انتخابات هر کدام کار خود را انجام دهند و انتخابات قابل قبول برگزار کنند تا مشروعیت انتخاباتی نهادها اعاده شود.

 

جلال دولت‌آبادی- خبرگزاری دید

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا