آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات و گرداب عدم کفایت؛ چرا استعفا نمی‌دهند؟

خیلی آبرومندانه است اگر مسئولان رده بالای کمیسیون انتخابات به جای دست و پا زدن در گرداب عدم کفایت، استعفا بدهند. نشنیده‌اید که گفته‌اند:« سنگی که زورت نمی‌رسد ماچ کو بگذار ده جایش»


کمیسیون انتخابات یک نهاد فاقد توانایی در امر برگزاری انتخابات پنداشته می‌شود. این موضوع در برگزاری سومین دور از انتخابات پارلمانی در کشور یک بار دیگر تایید شد که این نهاد نمی‌تواند ضامن انتخاب مردم در انتخابات باشد.
چیزی در حدود یک ماه از برگزاری انتخابات گذشته است. نتایج و انتخاب مردم هنوز تکلیف مبهم دارد. رهبری کمیسیون انتخابات هر روز خبر می‌دهد که آرای انتخاباتی به گونه جدی بازشماری و بررسی می‌شود. تفکیک آرای سیاه و سفید بسیار امر ساده است.
وقتی کمیسیون نمی‌تواند این کار را انجام دهد به این معنا است که این نهاد سخت دچار ضعف مدیریتی و اداری است. به تازه‌گی کمیسیون انتخابات اعلام کرد که کارمندانی که متهم به تقلب در برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت کابل هستند،، بر کنار می‌شوند و آرای کابل بازشماری و بررسی می‌شود.
هر چند کمیسیون تلاش دارد با این گونه تصامیم، از بی‌اعتمادی مردم کم‌ کند؛ اما به باور نویسنده، بهتر بود کمیسیون انتخابات در پروسه استخدام این دقت را می‌کرد که نکرده است. مردم چرا باید این قدر منتظر نتایج حضور شان در انتخابات باشند؟
براساس گزارش نهادهای ناظر بر انتخابات، انتخابات پارلمانی با پنج هزار مشکل همراه بوده است. برکناری کارمندان حوزه کابل نمی‌تواند کاستی‌های انتخابات را جبران کند. نهادی که روی هیچ مورد انتخاباتی محاسبه دقیق ندارد. از بایومتریک در انتخابات استفاده درست نشد. چون کمیسیون نتوانست از دستگاه‌های بایومتریک درست استفاده نماید، به یک جنجال و درد سر مبدل شد.
با گذشت هر روز، بحث نتایج و انتخابات پارلمانی تاریک‌تر می‌شود. این بدبینی به وجود آمده است که نتایج انتخابات پارلمانی، یک مجلس فاقد کارایی را ایجاد خواهد کرد. وقتی کمیسیون کارش را بلد نیست، زمینه دخالت در این پروسه فراهم می‌شود.
در حال حاضر، کمیسیون انتخابات نمی‌تواند انتخابات را جمع کند. هر طرف این انتخابات هر طرف رفته است. با وجود این، کمیسیون انتخابات یک‌بار دیگر زمینه بدبینی مردم را بیشتر کرد.
مضاف بر این مسایل، خبرهایی که از تماس برخی نمایندگان ارگ با نامزدان مبنی بر خرید و فروش، معامله و تبانی در امر راه یافتن نمایندگان به مجلس منتشر شده، به قول معروف« بله خوشحالی» است و هر آن از میزان اعتماد مردم بالای کمیسیون و استقلال کاری آن می‌کاهد.
متاسفانه فرهنگ استعفا در کشور جا نیفتاده و کاربردی ندارد و اگر هم داشته باشد منحصر است به زمانی که فردی از کبر سن و شیخ فانی شدن دیگر نتواند حتا در پشت میز درست بنشیند، که در آن زمان هم کمتر استعفا دادن دیده شده است.
خیلی آبرومندانه است اگر مسئولان رده بالای کمیسیون انتخابات به جای دست و پا زدن در گرداب عدم کفایت، استعفا بدهند. نشنیده‌اید که گفته‌اند:« سنگی که زورت نمی‌رسد ماچ کو بگذار ده جایش».
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا