آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

کمیسیون حقوق بشر: در ۹ سال گذشته بیش از ۲۳ هزار فرد ملکی کشته شده است


کمیسیون حقوق بشر کشور در گزارش « حمایت از حقوق قربانیان مخاصمات مسلحانه و تروریزم» که از سوی این کمیسیون به تازگی نشر شد، می‌گوید که در ۹ سال گذشته بیش از ۲۳ هزار نفر در کشور کشته و ۴۰ هزار نفر دیگر زخم برداشته است.

به گزارش خبرگزاری دید، سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر کشور با نشر گزارش «حمایت از حقوق قربانیان مخاصمات مسلحانه و تروریزم» گفت که در این گزارش تلفات غیر نظامیان از اول حمل سال ۱۳۸۸ الی آخر حوت سال ۱۳۹۶ بررسی شده‌است.

سیما سمر گفت که بر بنیاد یافته‌های این گزارش، از میان قربانیان نزدیک به ۵ هزار نفر زن و بیش از ۳۳ هزار نفر مرد بوده و هویت ۱۴ هزار نفر نیز مشخص نشده است.

خانم سمر گفت که برای تهیه این گزارش با بیش از سه هزار قربانی در ۳۰ ولایت‌ افغانستان مصاحبه شده که ۶۲ درصد این افراد گفته‌اند یک یا چند عضو خانواده خود را در درگیری مسلحانه و یا حمله‌های «تروریستی» از دست داده‌اند.


به گفته خانم سمر عامل ۶۹ درصد تلفات و زخمی شدن غیر نظامیان، نیروهای شورشی مخالف دولت بوده‌اند و نزدیک به هفت هزار نیز توسط نیروهای امنیتی افغانستان و بین‌المللی کشته و یا زخمی شده‌اند.

شکنجه در بازداشت گاه‌ها و زندان‌ها

در گزارش حقوق بشر آمده است که در سال ۱۳۹۶ در بعضی ولایت‌ها حدود ۷۹ مورد شکنجه ثبت شده است.


سمر گفت که بیشتر این شنکجه‌ها نیز در زمان بازداشت متهمان انجام شده که نیروهای پلیس و امنیت ملی افغانستان در واکنش به عکس‌العمل بازداشت شدگان، دست به خشونت زده‌اند.

به گفته خانم سمر ۶۲ مورد این شنکجه‌ها توسط نیروهای پلیس و ۱۳ مورد نیز توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان انجام شده‌است.

با این همه، رییس کمیسیون حقوق بشر گفت که نسبت به سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۲۲ درصد گراف شکنجه پایین آمده و از ۱۰۲ مورد شکنجه در سال ۱۳۹۵ به ۷۹ مورد در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا