آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون مناطقی را که در آن انتخابات برگزار نمی‌شود، مشخص کند

تنها یک هفته دیگر به برگزاری انتخابات در کشور باقی مانده است. رهبری کمیسیون انتخابات برای شفافیت سازی بایستی خیلی فوری در مدت زمان باقی مانده مناطقی را که در آنجا انتخابات اجرا نمی‌شود، مشخص نماید.


قرار است روز شنبه آینده انتخابات پارلمانی در کشور برگزار شود. با آن که کمیسیون انتخابات و دیگر نهادهای انتخاباتی تاکید می‌کنند که انتخابات پیش رو به گونه سالم و شفاف برگزار خواهد شد، اما نگرانی‌های جدی نیز انتخابات ۲۸ میزان را تهدید می‌کند. پس از اعتراض گسترده احزاب سیاسی روی چگونگی برگزاری انتخابات، کمیسیون انتخابات اعلام کرد از تکنالوژی بایومتریک در انتخابات استفاده خواهد شد.
اما به تازه‌گی رییس کمیسیون انتخابات گفته که از روش بایومتریک به گونه آفلاین کار گرفته خواهد شد.
از نظر احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات درصورتی که از بایومتریک به گونه آفلاین استفاده شود، کمکی به شفافیت انتخابات نخواهد کرد.
از سوی دیگر برخی از منابع نگران هستند و می‌گویند که دستگاه‌های بایومتریک که در اختیار کمیسیون انتخابات قرار گرفته است، زیاد قابل اعتماد نیست.
در کنار دیگر نگرانی‌ها، ناامنی یک تهدید کلان برای برگزاری انتخابات است. از شاخص‌های پروسه انتخابات یکی حضور سراسری مردم در این پروسه است.
امروز « شورای نجات از بحران» در یک نشست خبری اعلام کرد که کمیسیون انتخابات و حکومت، مناطقی را که قرار است انتخابات در آن برگزار نشود، مشخص کند.
سید علی‌رضا محمودی، از نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ می‌گوید که ناامنی زمینه تقلب را در انتخابات پیش رو فراهم می‌کند.
در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سال ۱۳۹۳ در ساحاتی که ناامن بود، صندوق‌ها پر از رای شد.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی بارها گفته که حکومت به طور عمدی مناطقی را ناامن می‌سازد تا انتخابات برگزار نشود.
براساس گفته‌های رییس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در مزار شریف بیش از ۴۲ مرکز رای دهی در بلخ به علت ناامنی مسدود است. طالبان نیز اعلام کرده که منانع برگزاری انتخابات می‌شود.
حکومت افغانستان اعلام کرده است که بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی امنیت انتخابات را تامین می‌کند. ناتو نیز اعلام کرده که در قسمت تامین امنیت پروسه انتخابات کابل را کمک می‌کند.
در حال حاضر، کمیسیون انتخابات مشخص نکرده است که در کدام مناطق انتخابات برگزار نخواهد شد.
تنها یک هفته دیگر به برگزاری انتخابات در کشور باقی مانده است. رهبری کمیسیون انتخابات برای شفافیت سازی بایستی خیلی فوری در مدت زمان باقی مانده مناطقی را که در آنجا انتخابات اجرا نمی‌شود، مشخص نماید.
بربنیاد یک گزارش تازه، بیش از ۵۰ درصد خاک کشور در کنترول گروه طالبان قرار دارد. این موضوع ثابت می‌کند که بسیاری از شهروندان کشور از حق شان در انتخابات محروم خواهند بود.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا