آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اعضای مجلس نمایندگان:

کمیشنران کمیسیون انتخابات باید به دادستانی معرفی شوند

معاون اول مجلس‌ نمایندگان از کمیسیون ‌انتخابات به‌عنوان کمیسیون تدارکات یاد کرده و می‌گوید که کمیشنران این کمیسیون براساس مقدار پول، نامزدان را برنده و بازنده انتخابات پارلمانی اعلام کرده‌ است.


معاون اول مجلس‌ نمایندگان از کمیسیون ‌انتخابات به‌عنوان کمیسیون تدارکات یاد کرده و می‌گوید که کمیشنران این کمیسیون براساس مقدار پول، نامزدان را برنده و بازنده انتخابات پارلمانی اعلام کرده‌ است.
به گزارش خبرگزاری دید، همایون‌ همایون معاون‌ اول مجلس‌ نمایندگان در نشست‌عمومی امروز (دوشنبه، ۲۶قوس) مجلس گفت: کمیسیون‌تدارکات (کمیسیون انتخابات) همانند پروسه‌های تدارکاتی در انتخابات داوطلبی راه‌اندازی کرده بود.
آقای همایون اضافه کرد: هر کسی که بیشترین‌پول را برای کمیشنران می‌پرداخت برنده انتخابات پارلمانی و کسانی که پول نداشتند ناکام اعلام می‌شدند.
معاون مجلس نمایندگان حکومت را به بی‌توجهی در این مسئله متهم کرد و گفت که حکومت و نهادهای امنیتی تنها با دستگیری چند نفر پایین‌رتبه وانمود کرد که متعهد به شفافیت است.
آقای همایون همچنان معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی را نیز در دست داشتن به تقلبات و مداخله در امور انتخابات متهم کرد.
معاون اول مجلس نمایندگان همچنین با اشاره به فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزه کابل گفت که این فیصله نیز با مداخله حکومت سیاسی شد و کمیسیون رسیدگی از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.
وی، تاکید کرد که اگر رییس‌ جمهور صداقت در گفتار خود دارد، باید تمام کمیشنران به شمول رییس کمیسیون انتخابات را به دادستانی معرفی کند. همچنین تک‌تک آرای بایومتریک شده به شکل دقیق آن بازشماری و اعلام شود.
او در اخیر از نمایندگان خواست تا در اجندای روز چهارشنبه مجلس که در مورد انتخابات می‌باشد تمام موارد تقلبات را مستندسازی کرده و به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی بفرستند.
در نشست امروز مجلس نمایندگان، همچنان خلیل‌الله شهیدزاده عضو مجلس نمایندگان نیز کمیشنران کمیسیون انتخابات را به نداشتن تجربه کافی متهم کرد و گفت: کسانی که در عرصه برگزاری انتخابات تجربه نداشتند پروسه ملی را بدنام و تمام امکانات گدایی شده را با خاک یک سان کردند.
آقای شهیدزاده افزود که کمیسیون با بهانه‌های این که «نام شما در لست نیست» و «زیر سن کشیدن اکثر رای دهندگان» برای انتخابات مانع تراشی کردند.
او نیز با تایید گفته‌های آقای همایون، گفت که تنها ۳۰ درصد نمایندگان براساس آرای مردمی به مجلس آینده راه پیدا کرده‌اند درحالی که ۷۰ درصد آن بر اساس تقلبات و رشوه کامیاب اعلام شده‌ است.
او به عنوان نمونه اشاره کرد که برادر وسیمه بادغیسی کمیشنر کمیسیون انتخابات در روز انتخابات کمتر از ۱۳۰۰ رای داشت، در حالی که امروز او با داشتن بیش از ۷ هزار رای برنده اعلام شده است.
این در حالی است که روز گذشته، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در یک نشست خبری در کابل، گفت که کمیشنران کمیسیون انتخابات در هر ولایت دلالان مخصوص به خود را داشتند و با نامزدان تماس می‌گرفتند که در بدل پرداخت پول راهی پارلمان شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا