آخرین اخبارافغانستانسیاست

ایتوا:

کم کاری درکمیسیون شکایات انتخاباتی روند شفافیت انتخابات را صدمه می زند


مسئولان موسسه «ایتوا» امروز پنجشنبه ( ۱۴ سرطان) طی نشست خبری درکابل از کم کاری در کمیسیون‌های اصلاحات اداری و شکایات انتخاباتی مبنی بر استخدام نکردن کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات ابراز نگرانی کرده می‌گویند: ادامه این روند شفافیت انتخابات را صدمه می‌زند.
به گزارش خبرگزاری دید، مسئولان موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان (ایتوا) می‌گویند:کمیسیون شکایات انتخاباتی نقش یک نهاد اعتبار دهنده به شفافیت و عدالت پروسه انتخابات را بازی می‌کند.
مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی ۶۸ تن و کمیسیون حقوق بشر ۳۴ تن را برای احراز پست‌های کمیشنری ولایتی کمیسیون شکایات به رییس جمهور معرفی کرده بودند که از این شمار ۲۷ تن آنان مورد تائید رییس جمهورغنی قرار گرفته و متباقی رد شده است.
نبود کمیشنران ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی و همچنان اداره شدن دبیرخانه این کمیسیون توسط سرپرست، باعث شده که اعتراضات و شکایات کاندیدان در لیست ابتدایی بررسی نشود؛ چیزی که باعث نگرانی مسئولان دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان شده است.
حیب‌الله شینواری مدیر برنامه‌های ایتوا می‌گوید: سرپرست بودن ریاست دبیرخانه کمیسیون شکایات انتخاباتی باعث شده است که وظایف اداری و عملیاتی این کمیسیون انجام نشود.
آقای شینواری با انتقاد تند ازکم کاری مسئولان کمیسیون‌های اصلاحات اداری و شکایات انتخاباتی گفت: مسئولان این کمیسیون‌ها از میان هزاران متقاضی، تاهنوز نتوانسته‌اند که تشکیل ۴۱۰ نفری کمیسیون شکایات را تکمیل نمایند.
کمبود بودجه علمیاتی برای شکایات انتخاباتی، عدم هماهنگی میان کمیسیون‌های انتخاباتی و همچنمان عدم حمایت حکومت از کمیسیون شکایات، از دیگر چالش‌های سر راه کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته شده است.
شاه محمود مل مسئول نظارت دیدبان موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان می‌گوید: تمام مشکلات در کمیسیون شکایات انتخاباتی ناشی از اختلافات سیاسی و درون حکومتی است.
آقای مل گفت: عدم همکاری میان کمیسیون و جوانب ذیدخل، انتخابات پیش رو را به چالش مواجه می‌کند.
مسئولان ایتوا هشدار می‌دهند که دوام بُن‌بست درانتخابات ولایات غزنی و هلمند، بی‌باوری را در میان مردم افزایش داده و آینده سیاسی را به بحران خواهد برد.
مسئولان ایتوا ازحکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهند که با روند انتخابات برخورد مسئولانه و صادقانه انجام داده و چالش‌ها را رفع کرده و از بروز بحران جلوگیری نمایند.
فیاض – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا