آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کنارزدن والی بلخ؛ ارگ با اشاره حکمتیار رقصید

حکمتیار بر برکناری عطا محمد نور بیش از همه تاکید داشت؛ زیرا واگذاری رهبری ولایت بلخ به «جمعه‌خان همدرد» والی پیشین پکتیا و مشاور کنونی اشرف غنی، از شرط‌های توافقنامه صلح بین حکومت و حکمتیار بوده است.


خبرهای به بیرون درزکرده از ارگ ریاست جمهوری کشور حاکی از آن است که رییس جمهوری زیر فشار حکمتیار، سفارت امریکا، سفارت بریتانیا و مشاور شورای امنیت تصمیم به برکناری عطا محمد نور از ولایت بلخ گرفته است.
گفته شده که در نشست مشترک حکمتیار، اشرف غنی، سفرای امریکا و بریتانیا و حنیف اتمر این تصمیم گرفته شده و بر عملی شدن هرچه زودتر آن تاکید شده بود.
یک منبع آگاه از ارگ، گفته است که یک هفته پیش از اعلام برکناری آقای نور، اشرف غنی در نشست با سفیر امریکا، سفیر انگلیس، حکمتیار و حنیف اتمر درباره برکناری عطا محمد نور از ولایت بلخ تصمیم گرفته بود.
بر اساس گفته‌های این منبع، تمام شرکت ‌کنندگان حاضر در نشست در مورد برکناری آقای نور از ولایت بلخ هم‌نظر بوده و بر عملی شدن آن تاکید داشتند.
منبع اظهار داشته : رهبر حزب اسلامی بر برکناری عطا محمد نور بیش از همه تاکید داشت؛ زیرا واگذاری رهبری ولایت بلخ به «جمعه‌خان همدرد» والی پیشین پکتیا و مشاور کنونی اشرف غنی از شرط‌های توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حکمتیار بوده است.
پیش از این نیز، حکمتیار بارها از حکومت غنی و تیم حاکم برای ناتوانی از برکناری یک والی انتقادهای تند و کنایی کرده بود.
از سوی دیگر، برخی کارشناسان به این باورند، حکمتیار که همواره متهم به حمایت آشکار و نهان از گروه تروریستی داعش در افغانستان بوده است، به شدت تلاش دارد تا جای پایی در شمال باز کند و از این طریق نقش موثری در گسترش داعش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا