آخرین اخبارافغانستانسیاست

کندهار در صدر جدول ثبت نام رای دهندگان

یازده روز از آغاز روند ثبت نام‌ رای دهنده‌گان می گذرد، اما آن گونه که کمیسیون مستقل انتخابات توقع داشت، این روند به پیش نرفته است و هنوز هم در برخی از ولایت‌ها کم تر کسانی هستند که روزانه نام‌های شان را ثبت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، آمارهای ثبت نام‌ رای دهندگان که در هفته نخست این روند در اخیتار رسانه‏ها قرار گرفته است نشان می‌دهد که در ولایت کندهار به گونه میانگین روزانه بیشترین باشنده‌گان این ولایت ثبت نام کرده‌اند، اما ولایت‌های غزنی و میدان وردک کمترین ثبت نام رای دهندگان را داشته است.
کندهار از ولایت‌هایی است که در هفته نخست، روزانه بیشترین حضور مردم در روند ثبت نام رای دهندگان بود، روزانه در این ولایت یک صد چهل و چهار تن ثبت نام می‌کنند.
پس از کندهار ولایت‌های هرات که در هر روز سی و هشت تن ثبت نام کرده‌اند، جایگاه دوم را دارد، بامیان، بلخ، پکتیکا، نیمروز، هلمند و کابل شاهد ثبت بیشتر نام رای دهندگان بوده‌اند، در ولایت‌های دیگر نیز حضور مردم در یک روز کمتر از سی تن بوده است اما بدخشان، کندز، غور، میدان وردک و غزنی از ولایت‌هایی هستند که روزانه کمتر کسانی حاضر شده‌اند که در روند ثبت نام شرکت کنند.
کندهار ۱۴۴، هرات ۳۸، بامیان ۳۵، بلخ ۳۵، پکتیکا ۳۴، نیمروز ۳۳، هلمند ۳۲، کابل ۳۰، جوزجان ۲۹، ننگرهار ۲۸، زابل ۲۶، پروان ۲۴، لوگر ۲۳، سمنگان ۲۲، تخار ۲۲، لغمان ۱۸، خوست ۱۸، کنر ۱۶، دایکندی ۱۵، فراه ۱۵، سرپل ۱۴، پکتیا ۱۳، فاریاب ۱۲، بادغیس ۱۲، پنجشیر ۱۰، بغلان ۱۰، ارزگان ۹، نورستان ۷، بدخشان ۵، کندز ۵، غور ۴، میدان وردک ۳، غزنی ۳
در همین حال، معاذالله دولتی معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات گفته: ما از تمامی مقام‌های دولتی می‌خواهیم که ما را کمک کنند و در بخش تشویق مردم برای اشتراک در ثبت نام سهم شان را ادا کنند.
اما وزارت امور داخله از تامین امنیت مرکزهای ثبت نام‌های رای دهنده‌گان اطمینان می‌دهد.
با این همه، آمارهای یک هفته نخست نشان می‌دهد که اگر ثبت نام رای دهندگان همین طور ادامه پیدا کند تا پایان این روند بدون روستا‌ها و ولسوالی‌ها یک و نیم میلیون شهروند افغانستان ثبت نام خواهند کرد، در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات انتظار دارد که در این روند از ده تا پانزده میلیون شهروند افغانستان ثبت نام کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا