آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

کنگره امریکا سفرخرج هیئت طالبان را تأیید نکرد

مجلس نمایند‌گان امریکا با طرح پرداخت هزینه سفر و اقامت هیئت مذاکره‌کننده طالبان که از سوی پنتاگون پیش‌کش شده بود، مخالفت کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که هزینه تسهیل مذاکره میان هیئت دولت افغانستان و گروه طالبان را به دلیل مخالفت مجلس نمایندگان این کشور نمی‌پردازد.
به گزارش رسانه‌ها، مجلس نمایند‌گان امریکا این طرح را که اوایل سال جاری میلادی مطرح شده بود، رد کرده است.
رسانه‌های امریکایی به نقل از سخنگوی یکی از نمایندگان کنگره امریکا، از مخالفت اعضای این کنگره با طرح پنتاگون خبر داده است. سخنگوی پیتر وسیکلوسکی، رییس کمیته دفاع مجلس نمایندگان امریکا، گفته است که وزارت دفاع این کشور از کنگره درخواست کرده بود که طرح پرداخت هزینه‌های سفر و بودوباش هیئت مذاکره‌کننده طالبان را تصویب کند. اما اعضای مجلس نمایندگان ضمن مخالفت با این طرح، آن را حمایت از یک گروه «تروریستی» عنوان کرده‌اند.
او هم‌چنان گفته است که کنگره به دلیل حملات تهاجمی گروه طالبان بر نظامیان امریکایی و عدم به رسمیت شناختن حقوق زنان و دولت افغانستان، طرح پرداخت هزینه سفر هیئت گفت‌وگوکننده طالبان را رد کرده است.
این در حالی است که امریکا و گروه طالبان تاکنون شش بار به صورت رسمی باهم دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. بیش‌تر این گفت‌وگوها در دوحه، پایتخت قطر جایی که دفتر سیاسی گروه طالبان قرار دارد، انجام شده است. در این گفت‌وگوها نمایندگانی از حکومت افغانستان حضور نداشته‌اند.
در آخرین مورد، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، گفته است که دو طرف به پیش‌رفت‌های پیوسته اما آهسته دست یافته‌اند. هم‌چنان گروه طالبان دور ششم مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده است. ششمین دور گفت‌وگوی رسمی میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در یازدهم ماه ثور آغاز شد و در نزدهم همین ماه پایان یافت.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا