آخرین اخبارافغانستان

گرامی‌داشت کوه در افغانستان کوهستانی برای نخستین بار

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برای نخستین‌بار یک‌جا با وزارت انرژی و آب و اداره‌ ملی حفاظت از محیط‌زیست، از یازدهم دسمبر روز جهانی کوه‌‌ها با حضور شماری از استادان دانشگاه و متخصصان منابع طبیعی تجلیل کرد.


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برای نخستین‌بار یک‌جا با وزارت انرژی و آب و اداره‌ ملی حفاظت از محیط‌زیست، از یازدهم دسمبر روز جهانی کوه‌‌ها با حضور شماری از استادان دانشگاه و متخصصان منابع طبیعی تجلیل کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت که ۸۰ درصد آب‌های پاک از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد.
آقای غفوری درباره‌ کوه‌های بلند کشور گفت:« این کوه‌ها نه تنها این که برای ما حدود جغرافیایی بسیار خوب و دیوارهای مستحکم را در برابر آفات طبیعی و باد‌های موسمی ایجاد کرده، بل منابع بسیار خوب آب‌های شیرین ما نیز هست.»
معین آبیاری و منابع طبیعی گفت که سلسله کوه‌های همالیا و هندوکش، حدود سه‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد و در امتداد این کوه‌‌ها، نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر زنده‌گی می‌کند.
حشمت‌الله غفوری گفت که منابع مورد نیاز دو میلیارد انسان دیگر از طریق سلسله‌ کوه‌های همالیا و هندوکش تأمین می‌شود.
به گفته‌ او، نزدیک به ۹۰ درصد جنگل‌ها و چراگاه‌ها نیز در کوه‌های کشور است.
هم‌چنین محمدرفیع قاضی‌زاده رییس عمومی منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از شهروندان افغانستان در کوهستان‌ها زنده‌گی می‌کنند.
آقای قاضی‌زاده افزود که کوهستان‌های افغانستان از نگاه جیولوجیکی دارای ایکوسیستم جوان، آسیب‌پذیر از فرسایش و تخریبات خاک و لغزش زمین، بدون تداخل انسانی است.
او تاکید کرد که کوهستان‌های افغانستان تحت تاثیر جدی تغییرات اقلیمی قرار دارد.
آقای قاضی‌زاده یادآور شد که بر اساس تحلیل سناریوهای اقلیمی، در افغانستان به طور اوسط تا سال ۲۰۵۰ میزان گرما ۱.۴ درجه بلند و جمعیت نیز تا ۲۰۵۰ دوچند می‌شود و تاب‌آوری سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی در مقابل این تغییرات ضعیف است و جامعه‌ اکادمیک کم‌تر به آن پرداخته است.
همچنان سلطان‌محمود محمودی رییس عمومی تنظیم امور آب وزارت انرژی و آب گفت که افغانستان یکی از مرتفع‌ترین ساحات جهان است.
وی گفت: «هشتاد درصد بارنده‌گی‌های سالانه در ساحات کوهستانی صورت می‌گیرد. ما در مسیر کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار گرفته‌ایم و اگر کوه‌های بلند از جمله هندوکش نمی‌بود، این سرزمینی خشک و بیابانی می‌بود.»
سلطان‌محمود محمودی می‌گوید که کوه‌ها ذخیره‌گاه‌های بزرگ برفی و یخچالی‌ است و از همین رو، افغانستان به دلیل داشتن کوه‌های زیاد دارای منابع آبی بهتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا