آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

گرامی داشت نوروز باستانی در بلخ؛ جهنده مولا در مزارشریف بر افراشته شد

نوروز باستانی و گرامی‌داشت سال ۱۴۰۰ خورشیدی در شهر مزارشریف با حضور مقامات محلی، امروز یکشنبه ۱ حمله با بر افراشته شدن جهنده مولا تجلیل شد.

نوروز باستانی و گرامی‌داشت سال ۱۴۰۰ خورشیدی در شهر مزارشریف با حضور مقامات محلی، امروز یکشنبه ۱ حمله با بر افراشته شدن جهنده مولا تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری دید، جشن باستانی نوروز و سال نو خورشیدی با حضور مقامات محلی در شهر مزارشریف گرامی داشته شد.
فرهاد عظیمی والی بلخ که در این مراسم سخنرانی داشت، گفت: «ما به صلحی علاقمند هستیم که جنگ را متوقف کند و کشتن افغان‌ها را منع قرار دهد. آرامش و آسایش مردم تامین شود، بودجه دولت به جای مصرف شدن برای جنگ در راه بازسازی و بهسازی کشور به مصرف برسد».
آقای عظیمی از تلاش‌ها برای تامین بهتر امنیت مزارشریف نیز صحبت کرده اما گفت که هنوز ناامنی‌ها وجود دارد.
در جشن نوروز امسال برخلاف سال‌های گذشته مسئولان ارشد حکومتی از مرکز در مراسم بلند کردن «جهنده» در شهر مزارشریف اشتراک نکردند و در این مراسم تنها مسئولان محلی و مقام‌های امنیتی ولایت بلخ حضور داشتند.
در همین حال، محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ در این مراسم با گله‌مندی از رهبری حکومت گفت که نه تنها در مراسم جشن نوروز، نماینده‌ای از حکومت مرکزی حضور نداشت، بلکه در این سال از تخصیص بودجه برای برگزاری این مراسم نیز خودداری شد.
آقای حدید افزود: «این رسم دیرینه را نادیده گرفتند به نمایندگی از مردم گله‌مندی خود را داریم و امیدوار بودیم که مهمانی از مرکز در این‌جا تشریف می‌آورد که اما متاسفانه در اینجا هم ما را مورد بی‌مهری زیاد قرار دادند».
در این مراسم سخنرانان همچنان بر تامین صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده و از هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان خواستند که گفت‌وگوهای شان را سرعت بخشند.
همچنان مراسم جهنده بالا در زیارت سخی واقع در تپه سلام شهر کابل برگزار شد و در آن شماری زیادی از شهروندان کابل و دیگر ولایات اشتراک کرده‎اند.
مراسم‌های تجلیل از نوروز در افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و وزارت داخله می‌گوید که نیروهای امنیتی برای تامین امنیت این مراسم‌ در کابل و ولایات در احضارات درجه یک قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا